“El tema clau ara consisteix a prendre consciència que el futur no està escrit i que cal ser capaços d’imaginar una altra realitat”. Joan Costa

El campus Pau Gargallo de Badalona, des de la matèria d’Història del Disseny Gràfic, va celebrar una conferència sobre en Joan Costa (Badalona, 1926-2022), un reconegut dissenyador i pioner de l’academització de la comunicació visual, que ha deixat un llegat inesborrable en el camp del disseny i la creativitat. L’acte forma part del conjunt d’activitats que l’Escola està duent a terme per retre homenatge a la figura i obra de Costa.

A la conferència, hi van participar Vicent Almiñana, dissenyador i professor, qui va oferir una visió de l’impacte de Joan Costa en l’àmbit del disseny i la comunicació. Estíbaliz Romero (Calderón Estudio) qui, en connexió directe des de Bilbao, va aportar una perspectiva acadèmica sobre la rellevància de la metodologia i els conceptes desenvolupats per Costa. Finalment, l’estudi badaloní La Page, format per Josep Martínez i Sònia Martínez, va compartir experiències pràctiques i reflexions inspirades en el treball del mestre.

L’acte va comptar amb l’assistència dels alumnes de 3r i 4t curs d’ESDAPC, que van tenir l’oportunitat d’intercanviar idees i preguntes amb els ponents, enriquint així la seva formació acadèmica. La conferència va destacar la importància de Joan Costa com a referent indiscutible en el disseny i la comunicació visual, i va servir per recordar la vigència del seu llegat en el panorama actual. Moltes gràcies Vicent, Estíbaliz, Josep i Sònia per fer-ho possible!!

Aquest homenatge reafirma el compromís del Campus Pau Gargallo amb la divulgació i preservació de la cultura del disseny, tot promovent el diàleg entre professionals, estudiants i institucions del sector.

L’alumnat de segon curs de les especialitats de disseny d’interiors i gràfic del campus Ondara d’ESDAPC ha tingut l’oportunitat de participar en un innovador taller de reciclatge de plàstic dirigit per Precious Plastic Nomads. Aquesta activitat pràctica s’ha emmarcat dins l’assignatura d’Ergonomia i Antropometria i s’ha desenvolupat amb la col·laboració de l’Associació Alba de Tàrrega.

L’objectiu principal del taller ha estat explorar solucions creatives per a problemàtiques que afecten els usuaris de l’Associació Alba en el seu dia a dia. Amb el suport d’Aina i Martin, membres del col·lectiu Precious Plastic Nomads, l’alumnat ha après tot el procés de reciclatge del plàstic, des de la recol·lecció fins a la transformació en nous objectes funcionals.

Durant les sessions, l’Aina i en Martin van compartir les seves eines i tècniques, així com l’experiència del seu projecte itinerant dedicat a donar una nova vida als residus plàstics. També van oferir assessorament personalitzat a cada estudiant, ajudant-los a optimitzar els seus dissenys i convertint les propostes inicials en solucions pràctiques i creatives.

Aquesta col·laboració entre ESDAPC, Precious Plastic Nomads i l’Associació Alba ha estat una experiència enriquidora que ha combinat aprenentatge, disseny i compromís social, demostrant el potencial del disseny com a eina per generar impacte positiu.

Els estudiants de 3r curs de les quatre especialitats del campus Llotja de l’ESDAPC van participar en un inspirador taller de cal·ligrafia en gran format, organitzat en el marc de l’assignatura optativa de Cal·ligrafia. L’activitat va ser impartida per Txell Valls, alumni de l’escola que ha orientat la seva carrera cap al món de la cal·ligrafia després d’un intens procés de formació i especialització en aquest àmbit.

El punt de partida del taller va ser l’escriptura cancelleresca, reinterpretada amb un enfocament innovador. Txell va introduir els participants a l’ús d’eines poc convencionals, com tiralínies de gran format creats per ella mateixa i pinzells de punta plana, oferint-los noves perspectives creatives.

Durant la sessió, els estudiants van tenir l’oportunitat d’experimentar amb aquestes tècniques i eines, creant lletres i formes personalitzades. Aquesta experiència els va permetre explorar maneres alternatives d’entendre i treballar la cal·ligrafia, ampliant els horitzons del seu procés creatiu i descobrint possibilitats inesperades en aquesta disciplina.

Txell Valls, amb el seu entusiasme i dedicació, va saber transmetre no només els coneixements tècnics, sinó també una visió fresca i apassionada sobre el món de la cal·ligrafia, deixant una empremta significativa en els participants del taller.

 

L’alumnat de 4t d’Interiors del campus Vic ha protagonitzat un projecte destacat al Teatre Atlàntida de Vic, on han renovat l’espai d’espera dels actors i actrius del centre. Aquest projecte, titulat Green Room, es va presentar oficialment el passat 11 de desembre en un acte que va posar de manifest la importància de la col·laboració entre institucions per fomentar l’aprenentatge aplicat.

La transformació de l’espai va iniciar-se el curs passat en l’assignatura de Projectes III, guiada per la professora Alba Folqué. Posteriorment, es va completar amb el desenvolupament de l’execució i pressupost des de l’assignatura de Programació d’Obres, sota la supervisió del professor Antoni Fonseca. El resultat ha estat possible gràcies a l’esforç conjunt del Centre d’Arts Escèniques de Vic, l’Atlàntida, i l’ESDAPC, que van organitzar un concurs intern per seleccionar el projecte final.

El disseny guanyador, obra de les alumnes Laura del Valle i Lia Cardona, es distingeix per la seva aposta sostenible i funcional. Green Room redefineix l’espai d’espera dels intèrprets amb materials eco-friendly, una disposició que maximitza el confort i un estil que harmonitza amb l’essència cultural del teatre. Aquesta renovació no només millora la comoditat dels professionals del sector teatral, sinó que també inspira una nova perspectiva sobre la transformació d’espais mitjançant el disseny interior.

Des de l’ESDAPC, volem felicitar Laura del Valle i Lia Cardona per la seva excel·lent feina i esforç creatiu! Així mateix, volem agrair al Teatre Atlàntida aquesta col·laboració, que enriqueix el nostre programa acadèmic i crea ponts entre l’educació i la pràctica professional.

 

Els estudiants de l’especialitat de disseny gràfic del campus Olot van tenir l’oportunitat de participar en una Aula Oberta amb l’estudi de disseny gràfic Principi, situat a Barcelona. Aquesta activitat es va realitzar en el marc de les assignatures de Projectes de disseny gràfic amb l’objectiu de connectar l’alumnat amb estudis professionals de disseny i oferir-los l’oportunitat d’escoltar explicacions de primera mà dels seus creadors.

Albert Porta i Carlos Bermúdez, creatius de l’estudi, treballen plegats des de 2016. Principi és el seu nou projecte, nascut després de la dissolució de l’estudi Pràctica, que van cofundar el 2018. Segons Porta i Bermúdez, Principi representa un nou començament per continuar desenvolupant idees en què creuen fermament. Especialitzats en el disseny d’identitats visuals úniques i coherents amb la naturalesa de cada projecte, eviten repetir fòrmules i prioritzen solucions senzilles, honestes i directes per captar l’essència de cada proposta.

Els seus treballs abasten àmbits com la restauració, l’alimentació, el vi, l’art i la cultura, la música, el cinema, l’hoteleria, l’educació, la salut i la tecnologia, entre d’altres. El prestigi de Principi està avalat per nombrosos reconeixements, incloent-hi deu premis ADG Laus obtinguts en l’edició de l’any passat, en categories com identitat, packaging, editorial, tipografia, campanyes i direcció d’art.

Durant l’Aula Oberta, Porta i Bermúdez van presentar diversos projectes als alumnes, alguns d’ells realitzats en l’etapa de Pràctica. Entre aquests, van destacar el llenguatge visual per a la guia Our Mallorca de l’Hotel Sant Francesc, les etiquetes de tres vins del Celler 9+, i els dissenys de títols de crèdit per a Escape Room, La Pel·lícula. També van parlar sobre el disseny per al Bar Menut by Otra Cosa Taberna, desenvolupat en col·laboració amb la dissenyadora gràfica Ingrid Picanyol.

Aquesta experiència va permetre als estudiants conèixer de prop el procés creatiu i inspirar-se en una trajectòria que demostra que el disseny és molt més que una professió.

Izar Foroni, exalumna del campus Llotja, va visitar-nos per parlar sobre moda inclusiva i disseny social, temes centrals de la seva trajectòria professional i mirada crítica envers els sistemes de producció actuals.

Foroni, graduada en Disseny de Moda per l’ESDAPC, ha complementat la seva formació estudiant a la NABA de Milà i a la Design School Kolding de Dinamarca. També ha realitzat pràctiques a Londres i ha participat en diverses col·laboracions professionals, destacant-ne una producció per a Netflix. El seu treball, enfocat en el disseny sostenible, aprofundeix en el compromís amb la transformació de la moda cap a un model més inclusiu i respectuós amb el medi ambient.

Durant la seva conferència, Izar va presentar diversos projectes personals que reflecteixen aquesta perspectiva crítica i social del disseny. Destaca el projecte Open Wardrobe, que explora la identitat individual i col·lectiva dels joves, mostrant com la moda pot convertir-se en una eina de transformació social. Així mateix, va exposar la col·lecció From 9 to 5 to 9 to 5…, presentada a la Copenhagen Fashion Week SS24, que se centra en peces unisex, adaptables i creades amb materials reutilitzats, posant en qüestió el model de producció dominant i presentant la moda com un ens tant personal com comunitari.

L’alumnat de 2n de Moda del campus Llotja va gaudir d’una experiència enriquidora, tenint l’oportunitat d’interactuar amb la ponent i provar algunes de les seves creacions. Aquesta visita va ser una inspiració única per als estudiants, que van valorar molt positivament conèixer de primera mà les perspectives d’una antiga alumna amb una trajectòria professional tan destacada.

Desitgem que Izar Foroni torni aviat per compartir amb nosaltres noves experiències i reflexions que continuïn inspirant futures generacions de dissenyadors i dissenyadores.

Sònia Costa, estudiant de 2n curs del campus Vic de l’ESDAPC, ha estat la guanyadora del concurs de portades del perìodic comarcal, EL 9 NOU. La seva proposta artística, que tracta amb sensibilitat i força creativa els aiguats recents a València, ha captivat el jurat per la seva qualitat tècnica i impacte visual.

La portada mostra la forma clàssica d’un arbre de Nadal però amb una textura que remet al fang que s’acumulava als pobles valencians. La va treballar amb pintura fins que va trobar el punt desitjat, sense intervenció digital. Al peu, una galleda metàl·lica. Neta, com les que duien els voluntaris que van anar a ajudar els damnificats. “Es van convertir en un símbol”. El jurat va valorar la netedat i la simplicitat del disseny de Costa entre els 151 que s’havien presentat al concurs, una xifra rècord. Ella ho tenia clar: “Volia que fos clar, i que cadascú es pugués formar la seva pròpia opinió, sense condicionar-ho amb cap lema”. El fons blanc ajuda a posar en relleu la imatge. Porta implícit un missatge positiu: “L’esperança de trobar-se, que hi hag un canvi polític i social” després de la tragèdia.

La guanyadora va rebre un premi de 1.000 € del concurs, a part de ser la imatge de portada de Nadal de les dues edicions del periòdic d’Osona-Ripollès i Vallès Oriental.

La iniciativa d’EL 9 NOU, que destaca cada any talents emergents en el món del disseny i la il·lustració, ha comptat amb un gran nivell de participació, i la portada de la Sònia ha sobresortit entre totes les propostes pel seu enfocament innovador i compromís narratiu.

El reconeixement es va fer públic en un acte especial de lliurament, on es va posar en valor el talent emergent en l’àmbit del disseny gràfic. La guanyadora va tenir l’oportunitat d’explicar el procés creatiu darrere de la seva portada i l’impacte que busca transmetre amb la seva obra.

L’activitat es va desenvolupar des de l’assignatura de Teoria de la comunicació gràfica. Semiòtica, de 2n curs de Disseny Gràfic.

 

L’ESDAPC convida els seus estudiants a participar en el concurs de disseny del Trofeu Obsequi per a l’Acte Institucional de Graduació de la promoció dels Ensenyaments Artístics Superiors 2021-2025, que tindrà lloc el dilluns 19 de maig de 2024 al Teatre Victòria.

Aquest projecte forma part del compromís anual amb els centres educatius d’Ensenyaments Artístics Superiors, i aquest any l’encàrrec ha estat assignat a l’ESDAPC.

Bases del concurs

El concurs està obert a tots els estudiants matriculats al Grau en Disseny i al Màster en Codisseny Social d’ESDAPC durant el curs 2024-2025. Les propostes es poden presentar de forma individual o en grup.

Criteris per al disseny:

  • Dimensions: entre 7,5×7,5×15 cm (mínim) i 15x15x30 cm (màxim).
  • Autoestable amb base o estructura que permeti el suport.
  • Materials sostenibles i fàcils de produir, tenint en compte que es faran 17 unitats.
  • Han d’incloure: “Ensenyaments Artístics Superiors”, “Promoció 2021-2025” i el logotip de la Generalitat de Catalunya. Opcionalment, poden portar la data “19 de maig de 2025”.

Calendari i requisits de participació

  • Convocatòria: 12 de desembre de 2024.
  • Lliurament de propostes: fins al 12 de febrer de 2025 a través de l’Espai Alumnat del Campus Virtual
  • Comunicació del guanyador: 27 de febrer de 2025.

Cada participant haurà de presentar un dossier amb el concepte creatiu, el disseny proposat (amb fotografies o renders) i les especificacions tècniques.

Premi

El guanyador/a rebrà un xec regal de 500 €, un certificat oficial i l’oportunitat d’adaptar la producció del seu disseny amb el suport de l’ESDAPC.

No deixis passar aquesta oportunitat de mostrar el teu talent. Consulta les bases completes i presenta la teva proposta abans del termini!

L’alumnat d’ESDAPC dels campus Llotja i Deià està treballant intensament per perfilar els seus projectes per al festival Llum BCN 25. En un espai de trobada creativa a La Virreina Centre de la Imatge, els estudiants han tingut l’oportunitat de revisar i enriquir les seves propostes, marcant un pas important en el procés d’elaboració dels projectes.

L’ESDAPC ha participat en diverses edicions del festival LlumBCN, un referent en les arts lumíniques. Enguany, torna a estar present a través de l’assignatura Arts Escèniques, un eix interdisciplinari que aplega estudiants de diferents especialitats. Durant la sessió, els estudiants van exposar, defensar i replantejar les seves idees amb l’objectiu d’enriquir-les i culminar-les amb èxit, preparant-se per fer les delícies dels assistents al festival.

Agraïm tant a l’alumnat com al professorat vinculat (en Xavier Pepiol i la Sara Palomares del campus Deià i en Rafel Oliva i la Laura Aragón del campus Llotja) per la seva dedicació i esforç en un projecte tan interessant com aquest.

Us esperem del 7 al 9 de febrer del 2025 al LlumBCN25! Prepara’t per una experiència plena de llum, creativitat i talent.

La Fundació Joan Miró va ser l’escenari d’un esdeveniment molt especial: la presentació oficial de la nova identitat gràfica de l’Escola Pau Sans. Aquest projecte és el fruit d’un intens procés de co-disseny liderat per estudiants de 4t curs de Disseny Gràfic del Campus Serra i Abella de l’ESDAPC, que van treballar estretament amb la comunitat educativa de l’escola.

La necessitat de renovar la imatge de l’Escola Pau Sans va sorgir del desig de reflectir els seus valors fonamentals: inclusió, comunitat i innovació pedagògica. Amb aquesta idea, els estudiants van col·laborar amb nens i nenes, professors i famílies per assegurar que la nova identitat visual capturés l’essència del centre i projectés un futur carregat d’oportunitats.

Durant el procés, es van presentar sis propostes creatives davant un jurat format per representants de l’Escola Pau Sans, la Fundació Joan Miró, la Fundació Catalunya La Pedrera i el Campus Serra i Abella. Finalment, la proposta seleccionada va ser la del grup format per Judith Recasens, Josep Vea i Juan José Romero, que va destacar per la seva capacitat de sintetitzar els valors de l’escola amb una estètica contemporània i captivadora.

Aquest projecte ha comptat amb la coordinació d’Anna Alcázar Antràs i la participació de nombrosos estudiants, entre ells: Maria Abad, Laura Baena, Dàmaris Beltri, Ana Sofía Damazo, Carlota Fernández, Clara Font, Ayanna May García, Dania Gras, Berta Mancebo, Alba Martínez Ponce, Ariadna Navarro, Irene Navarro, Víctor Pérez, Glòria Pérez, Cristina Prieto, Beida Quispe, Judith Recasens, Anna Rodríguez, Juan José Romero, Nica Santorum, Josep Vea i Laia Puente, en el marc de l’assignatura Gestió del disseny.

Volem expressar el nostre agraïment a tots els grups participants pel seu esforç i creativitat, així com a l’equip impulsor i a les entitats que han donat suport al projecte: la Fundació Joan Miró, la Fundació Catalunya La Pedrera, l’Escola Pau Sans i l’ESDAPC. Aquestes col·laboracions han estat clau per dur a terme un projecte que esperem que acompanyi l’Escola Pau Sans durant molts anys.

Gràcies a tots per fer-ho possible!