“Sec i Soc” és un projecte educatiu que vol apropar la disciplina de disseny de producte a alumnes de secundària obligatòria i postobligatòria per tal de descobrir-los una altra possibilitat en el seu camí formatiu.

El projecte funciona a través d’una perspectiva global que treballa de manera directa l’educació emocional i el procés creatiu creant un vincle entre aquestes dues realitats.

Aquest, tracta de manera directa competències emocionals de treball en equip, com la comunicació i la cooperació a la vegada que l’autoconeixement individual que, un cop adquirides, es traslladen al taller i s’utilitzen per a desenvolupar un producte, que en aquest cas és un seient.

El producte final està dissenyat pel conjunt de la classe, posant en pràctica la primera part de les competències emocionals i personalitzat per cada un dels alumnes individualment per tal de representar-se a ells mateixos en aquell producte.

“Tots som diferents, però compartim la mateixa estructura.”

 

 


Paraules clau: codisseny, educació emocional, seient, projecte educatiu


 

WayCrumbs és una aplicació mòbil que pretén solucionar els problemes socioculturals provocats pel turisme a les ciutats. S’aconsegueix seguint la idea de turisme conscient, viatjar de manera responsable, sostenible, socialment justa i espiritualment plena, enfocant els esforços en el paper que realitza el viatger/a. L’objectiu és ajudar als municipis a recuperar la seva identitat cultural, que inclou la cultura, gastronomia, artesania i comerç local, a la vegada que ajudem a la ciutadania a recuperar la seva intimitat i costums.

L’aplicació ajuda a organitzar i dur a terme un viatge conscient. Permet escollir una ciutat mostrant les dades turístiques, buscar i generar interès per temes culturals que ajuden a la comunitat i proposar reptes per dur a terme durant la visita, que serveixen per transformar la manera de visitar del turista i descongestionar les ciutats. Es vol solucionar el problema generant una bona experiència per l’usuari, que també benefici a la ciutat receptora.


Paraules clau: app viatges, viatge conscient, turisme conscient, turisme alternatiu, viatge responsable


 

Un projecte que investiga l’evolució d’una marca d’automòbils, la seva història i el possible ninxo de mercat que aquesta ofereix.

Seguint la ideologia de sofisticació i disseny de la marca CUPRA. Per destacar sobre les peces bàsiques de merch finalment es dissenyarà una col·lecció de pret de luxe, portada al món digital.


Paraules clau: sofisticació, automòbil, exclusivitat, tecnologia, futur, cupra


 

Liquid, és un projecte fruit de l’observació i anàlisi del dia a dia de les persones del nostre entorn. Sovint les preocupacions de les persones són coincidents, moltes no surten als mitjans, i pot semblar que no són importants. La situació actual de la societat cada cop més individualista i desconnectada entre ella ens porta a malbaratar la força del col·lectiu, deixant en mans dels governants la solució d’aquests.

S’ha dissenyat una aplicació per mesurar les inquietuds reals de la gent en temps real que fomenta l’empatia i la col·laboració entre persones. Per mitjà de gràfics senzills i fàcilment comprensibles permet tenir una visió global de les inquietuds de la societat. Promou l’empoderament de la ciutadania, facilitant a les persones iniciar accions que portin a possibles solucions per crear una societat més justa i igualitària.


Paraules clau: justícia social, empoderament, la força del col·lectiu, empatia, inquietuds socials


 

La Cova Jove. Allotjaments amb espais comuns complementaris.

Des de les noves maneres de produir, consumir i habitar que sorgeixen en resposta als profunds canvis socials que ha experimentat la societat des del s. XX fins ara, el present TFG indaga i du a terme el disseny d’uns Allotjaments amb espais comuns complementaris regulats pel Decret Llei 50/2020.

En aquest context, els Allotjaments amb espais comuns complementaris, es plantegen com una nova modalitat d’habitatge competitiva, sustentable i accessible per als joves del municipi d’Esplugues de Llobregat, una ciutat que pateix una gran migració de joves cap a altres municipis, on l’habitatge és més econòmic i, per tant, més accessible per als joves.

La Cova Jove dóna resposta a aquesta situació, indaga sobre aquesta nova modalitat i a més busca la manera de donar major qualitat als espais de relació amb l’elecció dels materials, la il·luminació i si més no la distribució. Els espais privatius i els espais comuns conviuen, el passadís guanya interès i es converteix en un espai de relació.


Paraules clau: millora social, habitatge social, habitatge contemporani, alternativa a l’habitatge tradicional, allotjaments amb espais comuns complementaris, emancipació juvenil


 

El Projecte de Final d’Estudis Beyond Wounds (Més enllà de les ferides) consisteix en el desenvolupament d’una col·lecció de moda que representi la lluita contra les malalties mentals creant una unió conceptual i estètica amb la tècnica japonesa del shibari, una pràctica eròtica i artística de lligament corporal.

Partint d’aquesta premissa, se cercarà iniciar una reflexió sobre l’escassa visibilitat d’aquesta problemàtica en la nostra societat, per a arribar a un autoconeixement més profund des d’una perspectiva personal, aconseguint traduir de forma visual la muntanya russa emocional que suposa conviure amb una alternança entre el dolor i el plaer.


Paraules clau: shibari, salut mental, covid-19, moda alternativa, autoconeixement


 

L’exclusió social és la falta de participació de segments de la població en la vida cultural, econòmica i social de les seves respectives societats a causa de la manca dels drets, recursos i capacitats bàsiques, un factor molt desfavorable per al futur dels infants i adolescents que ho pateixen. El Servei d’Intervenció Socioeducativa per a infants i adolescents de Tàrrega treballa oferint-los suport, acompanyament i recursos perquè puguin afrontar les seves necessitats a partir de les seves capacitats.

FOCUS, és un projecte que pretén donar calidesa humana a l’espai del centre SIS Tàrrega i esdevenir una llar per als seus usuaris. Això ho aconseguim dissenyant un espai totalment polivalent i personalitzable, on ells mateixos podran adaptar-lo a les seves necessitats de cada moment i treballaran pel seu creixement. Per altra banda, es transmet aquest concepte jugant amb uns materials que facin aquesta sensació i siguin totalment configurables.

Gràcies a un disseny atractiu i totalment acollidor assolim un espai segur, educatiu i creatiu per als nostres usuaris.


Paraules clau: exclusió social, compromís social, flexibilitat, experimentació, refugi


 

L’automobilisme està passant per una transició important amb l’electrificació dels cotxes que, juntament amb la facilitat tecnològica per a desenvolupar-los, ha portat a un augment en la creació de noves marques, creant una oportunitat pel disseny de nous models o el redisseny i definició de línies ja creades, com Cupra, juntament amb uns canvis en la tendència de segments venuts a futur.

Alguns objectius del projecte són elevar el posicionament de qualitat i esportivitat de la marca, desvincular-la del llenguatge de Seat, explorar noves línies, electrificar i ampliar el catàleg.

Com a resultat, amb el disseny exterior i les fases conceptuals pertinents, s’ha arribat a una proposta de disseny d’un nou model a futur, dins del segment de berlines cupè shooting brake. Feta la proposta es conclou que Cupra té el potencial i recursos vàlids per créixer en qualsevol segment del mercat, tant per economia, experiència i disseny. Col·lateralment, s’ha vist que els recursos utilitzats en crear un cotxe nou són molt alts per poder mantenir el ritme actual de la indústria.


Paraules clau: E-Mobility, Shooting Brake, Zero emissions, sports car, Dynamic design vehicle


 

La percepció d’inseguretat, experimentada per les dones, sempre ha estat present durant la seva mobilitat dintre l’espai públic, sobretot durant la nit, fins al punt d’haver d’anar acompanyades fins a la porta de casa per arribar segures.

Aquest projecte reafirma l’urbanisme feminista com una de les solucions per desenvolupar canvis urbanístics i augmentar la percepció de seguretat.

Posant el focus en la ciutat de Girona, es dissenya una campanya de comunicació i una aplicació amb l’objectiu d’incentivar a les dones i els grups vulnerables —LGTBI+, emigrants, persones amb mobilitat reduïda, etc.— a concórrer els carrers percebuts com a insegurs per la poca afluència de gent, la seva baixa il·luminació o el mal disseny d’aquests.

D’una banda, la campanya visibilitza la problemàtica, col·locant els cartells en opis i en punts poc il·luminats. D’altra banda, l’aplicació convida a les usuàries a compartir incidències de caràcter urbanístic alhora que promociona esdeveniments feministes i crea comunitat.


Paraules clau: urbanisme feminista, Girona, enllumenat, campanya de comunicació, aplicació mòbil


 

En els darrers temps, el disseny emocional explora la capacitat dels objectes per a establir vincles emocionals amb l’individu que incentivin el consum a través de l’exacerbació de les emocions.

Existeix, però, una altra manera d’entendre aquesta nova tendència i utilitzar-la per a posar fre a l’actual ritme de consum frenètic i totalment insostenible. La indústria de la moda, la segona més contaminant del món, ha multiplicat per 2,4 la seva producció en els darrers vint anys i la fabricació de milions de peces de roba de les quals un alt percentatge mai no seran fetes servir és una de les causes de la greu problemàtica mediambiental que pateix el nostre planeta.

El disseny emocional pot contribuir a canviar aquesta tendència si aconsegueix establir vincles perdurables entre l’objecte i la persona, fent servir els records, les experiències viscudes o la nostàlgia dels temps passats.

En una societat que va massa ràpid i que s’ha impregnat de la necessitat de canvi constant, la nostàlgia i el retorn a l’essència poden esdevenir els elements claus per a retornar a cadascuna de les peces de roba el seu valor intrínsec, personal i intransferible que les converteixi en úniques i imprescindibles.


Paraules clau: nostàlgia, família, disseny emocional, vincle, consum responsable