DYSTOPIA és una col·lecció de moda que s’inspira en un futur distòpic basat en la data-driven i la plausibilitat. Aquesta mostra un futur afectat per la contaminació atmosfèrica a conseqüència de la sobreproducció de la indústria de la moda, el fast fashion, el sistema de consum lineal i la influència del transhumanisme i la tecnologia en el nostre dia a dia. La col·lecció se situa en la societat d’aquí a cent anys a Barcelona.
El projecte busca conscienciar sobre la necessitat d’adoptar pràctiques sostenibles en la indústria de la moda, utilitzant materials reciclats, un sistema de producció circular, el zero waste i el upcycling. També busca portar de tornada l’autenticitat, l’originalitat i els valors pel comerç just i la producció local i solucionar les futures necessitats de la societat, donant a entendre que el bon dissenyador no és aquell que dissenya una cosa bonica, sinó que sap treballar amb el que té i aporta dissenys atemporals i duradors.
Amb escenaris simbòlics com l’antiga fàbrica tèxtil de Sabadell, se subratlla la necessitat d’un canvi radical en la indústria, convidant els espectadors a reflexionar sobre els seus hàbits de consum i el seu impacte en el medi ambient.
La col·lecció no sols pretén ser estèticament atractiva, sinó també inspirar introspecció i canvi de comportament, demostrant que la moda pot ser una eina poderosa per a un futur més conscient i humanitzat.
Paraules clau: transhumanisme, contaminació atmosfèrica, medi ambient, societat del futur, plausibilitat, disseny conscienciat
En la societat actual, l’expressió d’una sexualitat lliure, activa i rebel per part de dones i persones no normatives enfront dels homes o el patriarcat continua sent un tabú sexual. Mostrar-se actiu sexualment i independent encara és percebut de manera diferent en dones i persones no normatives comparades amb homes normatius. Aquesta discrepància ha conduït a manifestacions de sexisme, objectificació i cosificació. La cosificació implica la representació o percepció, sobretot en dones, com a objectes sexuals i figures passives. Històricament, el patriarcat ha buscat cosificar les dones i persones no normatives, presentant-les com a atractives, sexualment passives, submises, ingènues i sense decisió pròpia.
L’objectiu de la proposta és crear una col·lecció de moda reivindicativa basada en el concepte de la cosificació sexual per reivindicar l’empoderament, la llibertat i la humanitat de les dones i persones no normatives en la societat contemporània. Mitjançant l’ús dels codis de la indumentària masculina en mode sarcàstic i elements de pràctiques sexuals alliberadores com el BDSM, es pretén defensar l’usuari com a individu amb pensaments, sentiments i desitjos sexuals propis.
Paraules clau: sexualitat, reivindicació, tabús, cosificació, llibertat
ADN és un projecte amb el propòsit de reflectir la identitat d’Andorra mitjançant la identificació de les seves arrels i la seva història cultural, fent ús de símbols característics i identificatius del país.
La proposta se centra a dissenyar un nou equipament esportiu per als pròxims Jocs Olímpics i Paralímpics d’hivern a Cortina, Milà 2026. Actualment, els esportistes andorrans manquen d’un vestuari representatiu, i aquesta iniciativa busca canviar dita realitat, posicionant als atletes i deixant una empremta memorable en els espectadors.
La col·lecció té com a objectiu ressaltar les arrels i valors d’Andorra a través de símbols representatius del país, com l’estripagecs, l’escut i la topografia de les muntanyes. A més de valorar la identitat cultural, es planteja la necessitat d’un vestuari adaptat per a ambdós equips, l’olímpic i el paralímpic.
Aquest projecte no sols aspira a posicionar a Andorra en la memòria dels espectadors, sinó que també vol reforçar el vincle emocional entre els atletes i el seu país, creant una connexió més profunda entre els representants i els representats. En definitiva, ADN es presenta com una expressió única que fusiona funcionalitat i identitat cultural, destacant en l’escenari global dels Jocs Olímpics i Paralímpics.
Paraules clau: arrels, identitat, ADN, esports hivernals
El projecte “Brillar” se centra en la creació d’una col·lecció d’indumentària adaptada per a persones amb malalties degeneratives o mobilitat reduïda, com n’és el cas de l’esclerosi múltiple. Amb l’objectiu de millorar el benestar físic, mental i social dels usuaris, “Brillar” es basa en el principi fonamental del “design for all”, la inclusió.
La col·lecció ofereix una solució estilitzada i funcional per a les necessitats específiques de les persones amb mobilitat reduïda. Inspirada en l’estètica futurista dels anys seixanta, la col·lecció incorpora elements geomètrics, contrastos cromàtics i colors metal·litzats. La col·lecció no només facilita el dia a dia dels pacients, sinó que també promou l’autoexpressió i l’autoestima.
“Brillar” pretén superar les barreres convencionals en la moda adaptada, celebrant la diversitat i oferint una alternativa que combina confort i estil, contribuint a una millor qualitat de vida per a les persones amb esclerosi múltiple i altres malalties similars que afecten la mobilitat corporal.
Paraules clau: esclerosis multiple, inclusió, diversitat, futurisme, indumentària adaptada
El present projecte tracta sobre l’estudi i l’anàlisi dels uniformes per a auxiliars de vol i de la proposta posterior de disseny d’aquests. El principal objectiu d’aquest treball és realitzar una col·lecció d’uniformes per a hostesses des d’una perspectiva feminista, donant visibilitat a la igualtat i diversitat, suprimint els estereotips de gènere.
D’aquesta manera, l’objectiu secundari del projecte és visibilitzar i posar solució a la incomoditat que causen els uniformes de les hostesses, que a més de limitar enormement els seus moviments, són sexistes i cosifiquen les dones.
Gràcies a l’estudi previ dels uniformes de diferents aerolínies, entrevistes a hostesses i conèixer l’opinió de les autores feministes com Gloria Steinem, es proposarà el disseny d’uniformes que puguin adequar-se a les condicions físiques de l’espai del que es disposa a l’interior de la nau, posant l’atenció al confort dels seus usuaris. El disseny de la vestimenta reforçarà el benestar físic i psíquic dels treballadors, aconseguint igualtat entre ells, finalitat principal del projecte.
Paraules clau: estereotips de gènere, feminisme, cosificació, sexualització, rols de gènere, confort, hostessa, uniforme
Aquest projecte crea una col·lecció de roba, amb un punt d’extravagància i elegància, a partir de l’aplicació de tècniques i processos de treball artesanals. És un intent de demostrar i valorar les artesanies actuals com a font d’inspiració per a dissenyadors. El punt de partida del projecte és l’anàlisi de les artesanies tradicionals per conèixer quins elements i sistemes de treball artesans es poden incorporar a la indumentària per continuar creant un producte fet a mà.
La creació de la col·lecció, inspirada en els diferents models de produccions artesanals, posarà l’èmfasi en els elements de l’artesania tradicional, recuperant els processos i les tècniques utilitzades i, alhora, incorporant la innovació i el disseny. La tecnologia representa un nou horitzó per a l’artesania que, lluny de quedar-se obsoleta, pot servir de palanca per actualitzar-se i dibuixar un nou futur.
El projecte també vol posar en relleu el valor de la sostenibilitat per contribuir a un model de moda més respectuós amb el medi ambient. En aquest sentit, valorar els sistemes artesans també implica ser més conscients del que es produeix i com es produeix.
Els joves dissenyadors hem heretat un sector amb una mala imatge fruit de l’imperi fast fashion i tot el que comporta en l’àmbit econòmic, social i mediambiental. Les grans marques ja han començat a introduir el concepte de sostenibilitat en la seva filosofia de marca, però encara queda molt camí per recórrer per transformar el model.
Recuperar i valorar l’artesania és una manera de contribuir a canviar el fast fashion pel slow fashion, sense renunciar a peces de disseny per crear peces sostenibles.
Per tant, es tracta d’un projecte slow fashion de producció local on els materials i les tècniques que s’utilitzen són un factor clau per contribuir a la sostenibilitat: materials reciclats, d’origen natural o de matèria primera per facilitar el reciclatge. Aquesta aposta per l’artesania respon també a un criteri de qualitat i d’exclusivitat, ja que cada producte fet a mà és únic. Aquests valors, apreciats al món de la moda, sumats a la sostenibilitat són un element atractiu del projecte.
Paraules clau: artesania, ceràmica, metall, sostenibilitat, innovació
“KAGRILLO” És una marca de moda que fusiona la tradició i el folklore espanyol, específicament de la regió de Múrcia, amb la contracultura punk actual. Un concepte que cerca desafiar les convencions establertes. Aquest projecte busca aprofitar la tradició i el folklore com a font d’inspiració, incorporant elements icònics com ara mantellines, ferradures, tapissos… representatius de la regió. Aquests elements es reinterpretaran i fusionaran amb l’actitud del moviment punk, que es caracteritza per la rebel·lia, la individualitat i el desafiament a les normes establertes. La marca de moda resultant es distanciaria de les tendències convencionals, apostant per dissenys agosarats i plens de personalitat. S’utilitzarien materials poc convencionals i tècniques de fabricació artesanals per garantir peces duradores i amb un acabat impecable.
“KAGRILLO” busca transmetre un missatge d’apoderament i alliberament personal, encoratjant les persones a abraçar la seva individualitat i a expressar-se a través de la moda. Es vol trencar barreres i promoure l’acceptació de la diversitat, tant cultural com d’estil, en un món globalitzat.
Paraules clau: reinterpretació, tradició, folklore, Múrcia, contracultura, artesania, sostenibilitat
Un projecte que investiga l’evolució d’una marca d’automòbils, la seva història i el possible ninxo de mercat que aquesta ofereix.
Seguint la ideologia de sofisticació i disseny de la marca CUPRA. Per destacar sobre les peces bàsiques de merch finalment es dissenyarà una col·lecció de pret de luxe, portada al món digital.
Paraules clau: sofisticació, automòbil, exclusivitat, tecnologia, futur, cupra
El Projecte de Final d’Estudis Beyond Wounds (Més enllà de les ferides) consisteix en el desenvolupament d’una col·lecció de moda que representi la lluita contra les malalties mentals creant una unió conceptual i estètica amb la tècnica japonesa del shibari, una pràctica eròtica i artística de lligament corporal.
Partint d’aquesta premissa, se cercarà iniciar una reflexió sobre l’escassa visibilitat d’aquesta problemàtica en la nostra societat, per a arribar a un autoconeixement més profund des d’una perspectiva personal, aconseguint traduir de forma visual la muntanya russa emocional que suposa conviure amb una alternança entre el dolor i el plaer.
Paraules clau: shibari, salut mental, covid-19, moda alternativa, autoconeixement
En els darrers temps, el disseny emocional explora la capacitat dels objectes per a establir vincles emocionals amb l’individu que incentivin el consum a través de l’exacerbació de les emocions.
Existeix, però, una altra manera d’entendre aquesta nova tendència i utilitzar-la per a posar fre a l’actual ritme de consum frenètic i totalment insostenible. La indústria de la moda, la segona més contaminant del món, ha multiplicat per 2,4 la seva producció en els darrers vint anys i la fabricació de milions de peces de roba de les quals un alt percentatge mai no seran fetes servir és una de les causes de la greu problemàtica mediambiental que pateix el nostre planeta.
El disseny emocional pot contribuir a canviar aquesta tendència si aconsegueix establir vincles perdurables entre l’objecte i la persona, fent servir els records, les experiències viscudes o la nostàlgia dels temps passats.
En una societat que va massa ràpid i que s’ha impregnat de la necessitat de canvi constant, la nostàlgia i el retorn a l’essència poden esdevenir els elements claus per a retornar a cadascuna de les peces de roba el seu valor intrínsec, personal i intransferible que les converteixi en úniques i imprescindibles.
Paraules clau: nostàlgia, família, disseny emocional, vincle, consum responsable