El present projecte tracta sobre l’estudi i l’anàlisi dels uniformes per a auxiliars de vol i de la proposta posterior de disseny d’aquests. El principal objectiu d’aquest treball és realitzar una col·lecció d’uniformes per a hostesses des d’una perspectiva feminista, donant visibilitat a la igualtat i diversitat, suprimint els estereotips de gènere.

D’aquesta manera, l’objectiu secundari del projecte és visibilitzar i posar solució a la incomoditat que causen els uniformes de les hostesses, que a més de limitar enormement els seus moviments, són sexistes i cosifiquen les dones.

Gràcies a l’estudi previ dels uniformes de diferents aerolínies, entrevistes a hostesses i conèixer l’opinió de les autores feministes com Gloria Steinem, es proposarà el disseny d’uniformes que puguin adequar-se a les condicions físiques de l’espai del que es disposa a l’interior de la nau, posant l’atenció al confort dels seus usuaris. El disseny de la vestimenta reforçarà el benestar físic i psíquic dels treballadors, aconseguint igualtat entre ells, finalitat principal del projecte.


Paraules clau: estereotips de gènere, feminisme, cosificació, sexualització, rols de gènere, confort, hostessa, uniforme


 

Aquest projecte crea una col·lecció de roba, amb un punt d’extravagància i elegància, a partir de l’aplicació de tècniques i processos de treball artesanals. És un intent de demostrar i valorar les artesanies actuals com a font d’inspiració per a dissenyadors. El punt de partida del projecte és l’anàlisi de les artesanies tradicionals per conèixer quins elements i sistemes de treball artesans es poden incorporar a la indumentària per continuar creant un producte fet a mà.

La creació de la col·lecció, inspirada en els diferents models de produccions artesanals, posarà l’èmfasi en els elements de l’artesania tradicional, recuperant els processos i les tècniques utilitzades i, alhora, incorporant la innovació i el disseny. La tecnologia representa un nou horitzó per a l’artesania que, lluny de quedar-se obsoleta, pot servir de palanca per actualitzar-se i dibuixar un nou futur.

El projecte també vol posar en relleu el valor de la sostenibilitat per contribuir a un model de moda més respectuós amb el medi ambient. En aquest sentit, valorar els sistemes artesans també implica ser més conscients del que es produeix i com es produeix.

Els joves dissenyadors hem heretat un sector amb una mala imatge fruit de l’imperi fast fashion i tot el que comporta en l’àmbit econòmic, social i mediambiental. Les grans marques ja han començat a introduir el concepte de sostenibilitat en la seva filosofia de marca, però encara queda molt camí per recórrer per transformar el model.

Recuperar i valorar l’artesania és una manera de contribuir a canviar el fast fashion pel slow fashion, sense renunciar a peces de disseny per crear peces sostenibles.

Per tant, es tracta d’un projecte slow fashion de producció local on els materials i les tècniques que s’utilitzen són un factor clau per contribuir a la sostenibilitat: materials reciclats, d’origen natural o de matèria primera per facilitar el reciclatge. Aquesta aposta per l’artesania respon també a un criteri de qualitat i d’exclusivitat, ja que cada producte fet a mà és únic. Aquests valors, apreciats al món de la moda, sumats a la sostenibilitat són un element atractiu del projecte.


Paraules clau: artesania, ceràmica, metall, sostenibilitat, innovació


 

 

“KAGRILLO” És una marca de moda que fusiona la tradició i el folklore espanyol, específicament de la regió de Múrcia, amb la contracultura punk actual. Un concepte que cerca desafiar les convencions establertes. Aquest projecte busca aprofitar la tradició i el folklore com a font d’inspiració, incorporant elements icònics com ara mantellines, ferradures, tapissos… representatius de la regió. Aquests elements es reinterpretaran i fusionaran amb l’actitud del moviment punk, que es caracteritza per la rebel·lia, la individualitat i el desafiament a les normes establertes. La marca de moda resultant es distanciaria de les tendències convencionals, apostant per dissenys agosarats i plens de personalitat. S’utilitzarien materials poc convencionals i tècniques de fabricació artesanals per garantir peces duradores i amb un acabat impecable.

“KAGRILLO” busca transmetre un missatge d’apoderament i alliberament personal, encoratjant les persones a abraçar la seva individualitat i a expressar-se a través de la moda. Es vol trencar barreres i promoure l’acceptació de la diversitat, tant cultural com d’estil, en un món globalitzat.


Paraules clau: reinterpretació, tradició, folklore, Múrcia, contracultura, artesania, sostenibilitat


 

 

Un projecte que investiga l’evolució d’una marca d’automòbils, la seva història i el possible ninxo de mercat que aquesta ofereix.

Seguint la ideologia de sofisticació i disseny de la marca CUPRA. Per destacar sobre les peces bàsiques de merch finalment es dissenyarà una col·lecció de pret de luxe, portada al món digital.


Paraules clau: sofisticació, automòbil, exclusivitat, tecnologia, futur, cupra


 

El Projecte de Final d’Estudis Beyond Wounds (Més enllà de les ferides) consisteix en el desenvolupament d’una col·lecció de moda que representi la lluita contra les malalties mentals creant una unió conceptual i estètica amb la tècnica japonesa del shibari, una pràctica eròtica i artística de lligament corporal.

Partint d’aquesta premissa, se cercarà iniciar una reflexió sobre l’escassa visibilitat d’aquesta problemàtica en la nostra societat, per a arribar a un autoconeixement més profund des d’una perspectiva personal, aconseguint traduir de forma visual la muntanya russa emocional que suposa conviure amb una alternança entre el dolor i el plaer.


Paraules clau: shibari, salut mental, covid-19, moda alternativa, autoconeixement


 

En els darrers temps, el disseny emocional explora la capacitat dels objectes per a establir vincles emocionals amb l’individu que incentivin el consum a través de l’exacerbació de les emocions.

Existeix, però, una altra manera d’entendre aquesta nova tendència i utilitzar-la per a posar fre a l’actual ritme de consum frenètic i totalment insostenible. La indústria de la moda, la segona més contaminant del món, ha multiplicat per 2,4 la seva producció en els darrers vint anys i la fabricació de milions de peces de roba de les quals un alt percentatge mai no seran fetes servir és una de les causes de la greu problemàtica mediambiental que pateix el nostre planeta.

El disseny emocional pot contribuir a canviar aquesta tendència si aconsegueix establir vincles perdurables entre l’objecte i la persona, fent servir els records, les experiències viscudes o la nostàlgia dels temps passats.

En una societat que va massa ràpid i que s’ha impregnat de la necessitat de canvi constant, la nostàlgia i el retorn a l’essència poden esdevenir els elements claus per a retornar a cadascuna de les peces de roba el seu valor intrínsec, personal i intransferible que les converteixi en úniques i imprescindibles.


Paraules clau: nostàlgia, família, disseny emocional, vincle, consum responsable


 

Awake és un projecte que versa sobre les espècies en perill d’extinció; concretament sobre les següents espècies de plantes: Psilotum nudum, Col de cingle, Xicoira buida, Bencomia herreña i Drago de Canàries.

Mitjançant aquest projecte es pretén difondre i exposar al públic informació rellevant sobre la situació d’aquestes plantes en perill d’extinció. A més, es vol incrementar el grau de conscienciació del públic envers la delicada situació d’aquestes plantes. Es persegueix la representació d’aquestes plantes com a elements decoratius en les peces del projecte mitjançant les diferents tècniques artístiques tradicionals de les cultures orientals.

Una vegada creada la col·lecció, un percentatge dels beneficis de les vendes seran donats a IUCN i, d’aquesta manera, es mostra un compromís ple amb la idea.


Paraules clau: Conscienciació, Extinció, Plantes, Humans, Mediambiental



Otro studio neix de la situació de crisi global donada per unes infraestructures capitalistes i neoliberals que deixen un context precari a la classe treballadora. Des d’una visió anticapitalista, crítica i de constant revisió, es pretén proposar un canvi de paradigma, una alternativa real i viable que creï un impacte en les dinàmiques de consum de la població local, en la forma d’un open-design, exportable a altres barris o ciutats on s’autogestioni inspirant-se d’aquesta proposta inicial. Partint d’un model comú i horitzontal, es crea un espai obert i líquid, amb perspectiva d’evolucionar a un projecte multi i interdisciplinar que vol generar debat d’una forma activista.

L’objectiu principal és redirigir el consum en fast-fashion cap a una alternativa responsable i conscient, creant col·leccions càpsula, sèries de peces o fent producte personalitzat. Es pren la sostenibilitat com a punt de partida a partir del qual s’ha de desenvolupar un disseny i una estètica diferents de les presentades al mercat de la moda sostenible actual. La matèria prima són exclusivament teixits de stock, recuperats tant de grans produccions com de particulars, apostant així per un cicle de vida circular, aprofitant els aparents residus. S’evita també el seguiment de tendències i es fomenta el deslligament del calendari hegemònic de la indústria de la moda, per lluitar contra el consumisme i la creació de nous residus.

Paral·lelament, no es concep el projecte sense una part pedagògica que acompanyi al producte, la qual consistirà en tallers on fomentar l’autosuficiència i xerrades on informar, conscienciar i generar debat.

Es pretén fugir al màxim de les dinàmiques individualistes i jeràrquiques, potenciar el treball comunitari, les estructures horitzontals, utilitzar els residus creats per la indústria tèxtil i crear un impacte que faci repensar el mode i ritme de consum i el sistema capitalista.


Paraules claus: alternativa, anticapitalista, comú, circular, local



 

Utopia, La creació d’un òptim i nou model d’empresa a la Indústria Tèxtil es basa en la principal intencionalitat de demostrar com de possible és crear un nou model de negoci dins de la Indústria Tèxtil que implementi millores sostenibles als models ja existents i que serveixi d’exemple per a la creació de nous models, amb l’aplicació de diversos criteris de sostenibilitat i amb un apropament de tecnologia de manera eficaç i amb poca petjada ecològica.

La rellevància del TFG a l’àmbit i sector proposat és primordial en un moment actual, ja que anem a contrarellotge. La necessitat d’incloure paràmetres sostenibles en les empreses tèxtils ja creades, i com a quelcom obligatori a les que es creen, és quelcom primordial, universal i necessari en el context actual. La sostenibilitat ha de ser un valor que vingui ja incorporat a les noves marques que estan per arribar. Si apostem per models d’empresa que tenen una petjada ecològica nula o inferior a les convencionals del context actual, ja estem canviant el paradigma. Hem de fer-ho tot més sostenible a partir d’analitzar els processos de cada empresa.

En aquest projecte també hi ha l’anàlisi de la incorporació d’un smart textile com a proposta de valor i de manera sostenible, camp poc explorat al sector de manera comercial i, per tant, amb molta rellevància pel que fa a investigació delsector. L’element innovador i la tecnologia nova al sector i analitzada com a proposta de valor del nou model d’empresa, s’exemplifica amb la pròpia empresa Júlia G Escribà, que incorpora la tecnologia termorreguladora. La roba urbana de la marca s’adapta climàticament, amb una tecnologia de canvi de fase –els PCM– incorporada al teixit, cosa que fa que les nostres peces de roba s’adaptin a la temperatura adequada del cos humà i a la temperatura exterior. Els teixits que tenen microcàpsules termorreguladores tenen la capacitat d’absorbir, mantenir i alliberar calor.

Això és degut a que les microcàpsules polimèriques tenen en elles un material de canvi de fase. És a dir, que si la temperatura s’eleva per damunt de la temperatura de canvi durant la seva fabricació, el material es liqua dins les microcàpsules i absorbeix l’excés de calor. I al contrari, si la temperatura baixa, es solidifica i les càpsules alliberen la calor. D’aquesta manera es manté la temperatura més o menys constant.

Es un camp poc explorat i amb molta rellevància com a proposta de recerca pel TFG, perquè com s’ha confirmat, el proveïdor de la tecnologia indica que és una de les primeres marques de roba al món que treballa amb aquesta tecnologia i una de les primeres col·leccions, acostant els Smart Textiles d’una manera real als usuaris, apropant cada vegada més la combinació entre moda i tecnologia al públic. La tecnologia termoreguladora que s’utilitza porta una tecnologia desenvolupada per a la NASA i que actualment té el Certified Space Technology de la Fundació Espacial Nord-Americana.


Paraules clau: Model d’empresa, sostenibilitat, tecnologia, Smart Tèxtils, atemporalitat, emergència climàtica, Nasa, termorreguladora, TFE, proposta de valor, Fast Fashion, fred, calor, temperatura



A partir de la creació de la marca de moda Arty Ahimsa, enfocada en el sector del prêt-à-porter i l’slow fashion, es realitza una col·lecció que rep el nom de Dress kawaii not animals.

Arty Ahimsa significa l’art de crear respectant la vida i la no-violència. Per això, s’investiga el maltractament animal dins de les indústries de consum. Es cerca teixits i materials lliures d’origen animal, per afirmar la viabilitat del canvi en la producció de la moda, i es dóna un missatge visual reivindicatiu, en desacord al consum animal.

Dress kawaii not animals busca reivindicar i fer veure la crueltat que pateixen els animals i, així, donar veu als que no la tenen. Aquest concepte es veurà reflectit en les peces de la col·lecció a través dels teixits, colors, formes, estampats i brodats amb un estil naïf com és el kawaii, combinant la violència i la tendresa, generant així, un toc d’ironia en la representació.


Paraules clau: Respecte, no-violència, animals, kawaii, ironia