A partir de la creació de la marca de moda Carlota MZ dirigida a un usuari conscient, es realitza una col·lecció que rep el nom Awareness.

S’investiga el concepte de la dona conscient des de l’àmbit de l’autoconeixement i l’espiritualitat, fent que aquesta formi part de l’ADN de la marca i d’altra banda s’aprofundeix sobre models de producció de moda preocupats pel desenvolupament sostenible donant lloc a la fabricació de les peces fetes sota demanda.

Tot això fa que el producte final sigui de qualitat, unint el treball de dissenyador a uns resultats respectuosos amb el medi ambient, el que fa que es tracti en conjunt d’una moda conscient.


Paraules clau: empoderament femení, autoconeixement, espiritualitat



Alternative prové del terme moda alternativa, que es reconeix per ser aquella que no es produeix ni es distribueix en massa. Es realitza manualment a Espanya i darrere d’ella hi ha persones que s’esforcen per crear dissenys únics, proporcionant una alternativa de consum els usuaris que volen contribuir en la millora del medi ambient.

Alternative, és un adjectiu anglès, que no defineix a cap gènere sense un article que l’acompanyi. No existeix una distinció entre homes i dones, cosa que ha donat lloc a un futur dins de la moda d’home i/o que dóna la possibilitat d’utilitzar les peces existents per qualsevol persona sense ser estrictament patró d’home.

La indústria tèxtil és la segona més contaminant del món després de la del petroli. I per aquest motiu es vol contribuir a la conscienciació, a la millora d’hàbits, a una economia circular i a la utilització de peces de segona mà. Es tracta de trobar nous mètodes que millorin la vida dels humans/es, i del planeta en el qual vivim, cosa molt necessària.


Paraules clau: moda alternativa, fet a mà, peces de segona mà, disseny únic i economia circular.



El present projecte pretén donar a conèixer la dissenyadora Melania Wong amb la col·lecció .

Mitjançant l’estudi i anàlisi de la comunitat (LGTBI +) s’han entrevistat nou persones amb el propòsit d’identificar les pràctiques de consum i l’estil de vida d’aquest col·lectiu. Els resultats mostren la necessitat d’una moda més inclusiva per a un usuari no binari, dissenyada i confeccionada a Espanya.

A partir de la interpretació de patrons bàsics, tradicionalment associats al cos de dona i d’home, es pretén fusionar els dos seguint la metodologia del moviment neo artesà.

La col·lecció de moda Bridal centra els seus pilars en la atemporalitat i la identitat. La creació d’un vestit versàtil que pretén fugir de les tendències tradicionals, un distintiu d’una ocasió especial que al mateix temps representi la història del portador.


Paraules claus: no binari, neo-artesania, bridal.


 


El present projecte s’inscriu en els estudis de disseny de producció d’objectes, espais i imatges. Sorgeix a partir d’una motivació personal inclusiva i –després de la realització de les metodologies de revolta, entrevistes, qüestionaris i recerca– es genera la necessitat i oportunitat de crear una col·lecció amb peces unisex anomenada Bridges.

Bridges simbolitza trànsit, transformació, cerca i connexió. Un pont ens porta des del conegut al desconegut, d’un punt A a un punt B, a un canvi, a una evolució per ser millors, per la qual cosa un pont suposa la necessitat de descobrir i resemantitzar, és a dir, de reescriure el sentit del ja existent. Per consegüent, Bridges és la connexió de dues èpoques, de dos contextos diferents, de dos punts que són equidistants però que avui dia es complementen per a donar pas a un nou sentit en la moda del treball i com això es transforma per a satisfer les necessitats de l’emancipació personal de cada persona.

En aquest Treball Final de Grau es pren el concepte de pont com a instrument d’unió, progrés i consum. Aquesta analogia de sastrería en dues èpoques mostra com el pont és un vehicle de comunicació i de transformació a mesura que la societat avança. A partir d’aquests arguments, és possible reflexionar sobre la càrrega simbòlica del vestit sastre unisex prenent com a inspiració el moviment de la contracultura dels anys 60, que es va estendre pel món i va motivar a un nou corrent de pensament centrada en la felicitat i la llibertat.


Paraules clau: vestit, sastre, emancipació personal, moda unisex, significacions, resemantizació



L’emergència climàtica és un fenomen social i global que respon clarament als efectes de l’activitat humana. Una activitat que es troba dins d’un sistema capitalista amb interessos infinits però amb recursos finits. Aquest projecte té com a objectiu principal crear un vestuari artístic-conceptual destinat a una ‘performance’ que servirà d’escenari per presentar el panorama actual dels processos de producció de la indústria tèxtil, les seves conseqüències mediambientals i socials, i la necessitat d’augmentar el nivell de reciclatge en el sector de la moda.

Dress up your shit, és un projecte que pretén apropar a l’espectador la informació necessària per conscienciar sobre el poder que té com a consumidor en la transformació del sistema de la moda.

Mitjançant les enquestes prèvies a l’estudi, la recerca bibliogràfica i la campanya de recollida de roba que es va organitzar per dur a terme el projecte, es va aconseguir extreure les idees i conceptes que es volien plasmar en la performance. El repte és confeccionar peces mitjançant l’experimentació de teixits reciclats a través de l”Upcycling’, per evitar la compra de matèria primera i aprofitar el residu tèxtil.

La motivació d’aquest projecte neix de la necessitat de contribuir en la societat, l’interès en fomentar l’autoreflexió del consumidor a través del vestuari i l’art, i la idea que pugui esdevenir una eina de transformació social, justa i ecològica.


Paraules clau: emergència climàtica, vestuari artístic-conceptual, conscienciació, upcycling, performance, residu tèxtil


Aquest projecte consisteix en la presentació de la firma Sibèria i la seva col·lecció Genesis. Sibèria és una firma de caire unisex, dissenyada i confeccionada a Espanya. Genesis* és un començament i una inspiració, una carta de presentació de la signatura Sibèria.

La col·lecció extreu conceptes dels anys 80, que van suposar l’inici d’una dècada important que va ser clau per la música i la moda. El naixement de New wave, Post punk, Synth pop, House, Acid House, entre d’altres estils, fa dels anys 80 una dècada molt productiva, sobretot a Anglaterra. El país vivia una gran efervescència de nous estils musicals i moviments subculturals, malgrat que a la fi dels anys 70 es trebava en una greu crisi econòmica i social.

La major inspiració de Genesis és l’estètica pròpia de el moviment New Romantic, originari de Londres, que anys més tard traspassaria fronteres arribant fins a València i Madrid als principis de la ruta del bacalao i la movida madrileña respectivament. A finals de la dècada dels 80, també sorgeixen els primers moviments rave a Anglaterra i una de les seves principals festes era Genesis.

Aquesta col·lecció vol ser un homenatge a la música, als moviments subculturals i a les persones que els originen que, davant moments difícils com poden ser els d’una crisi, són capaços de crear.

* GÈNESI: Origen o principi d’alguna cosa


Paraules claus:  atemporal, disseny japonès, ‘unisex’, neo sastreria



La proposta consisteix en la creació d’una col·lecció inspirada en la indumentària tradicional de Mallorca, coneguda com el vestit de pagès. La col·lecció arrels va dirigida tant a un públic resident com estranger, únicament femení, de mitjana edat i un nivell adquisitiu mig-alt.

L’estil d’aquesta col·lecció serà atemporal, natural i senzill. S’adaptarà a les altres peces venudes a les Balears, com són les avarques, les sabates d’espart i les senalles. D’aquesta manera, es podran combinar amb qualsevol peça bàsica que trobem a l’armari.

Cal destacar que l’objectiu principal que tenim és donar una identitat estètica a Mallorca i, a la vegada, visibilitzar i mantenir la tradició d’aquesta terra mitjançant la moda.


Paraules clau: Mallorca, moda local, vestit de pagès, producte típic



Ambientats en un context social consumista i un model de producció ‘fast fashion’ –que predomina en el sector de la moda des de fa molts anys– es pretén crear un projecte de futur, d’acord amb les noves tendències mediambientals, per tal d’oferir un producte més sostenible, responsable i ètic. Les estadístiques ja revelen una pujada de la demanda de la moda sostenible i els pronòstics dels experts asseguren que el model de producció‘slow fashion’ és l’únic viable per a continuar amb la lluita contra el canvi climàtic. El projecte Modify trashion aprofitarà aquest augment de conscienciació mediambiental de la població i el nínxol de mercat de la moda feta a partir materials reutilitzats, un sector encara molt poc desenvolupat..

El projecte es basa en l’aplicació de la tècnica ‘upcycling’ per a crear una col·lecció de moda amb materials reutilitzats. Amb la descontextualització i reutilització de diferents materials de forma innovadora i creativa, es confeccionaran peces de roba i complements que contribuiran a la prolongació de la vida útil dels anomenats, fins ara, ‘residus’.  D’aquesta manera es busca oferir un producte final que contribueixi a la cura del medi ambient, sense utilitzar matèries noves o verges per a produir-lo, i amb un resultat més sostenible. L’objectiu és conscienciar a la societat mitjançant els dissenys i estratègies de sensibilització, que hem de minimitzar el consum i allargar la durada dels materials tot el que sigui possible, per reduir l’impacte mediambiental que estem causant al planeta.

L’estètica dels dissenys serà fruit de la fusió entre tres inspiracions: el cyberpunk, la indumentària d’esports d’aventura o risc i la indumentària ‘gamer’-militar. També forma part de la inspiració i la conceptualització del projecte la imaginació de com seria el futur en els còmics de superherois dels anys 90. En aquest tipus de còmics i també els d’estil cyberpunk es creava una visió d’un futur distòpic, amb moltes característiques similars a les que es volen evitar en aquest treball com ara la contaminació, els trastorns climatològics, l’aniquilació de la flora i fauna, la sobreexplotació de recursos, etc. En molts d’aquests còmics els seus protagonistes recorrien a la reutilització i reciclatge.

Obtenim una estètica amb característiques combinades de les inspiracions escollides, tenint en compte que les tres tenen moltes similituds i, fins i tot, tenen relació entre elles. Els tres tipus d’indumentàries utilitzen volums i cenyits, proteccions, cintes i fornitures de tancament, excés de butxaques, etc.

Amb aquest projecte es vol demostrar que una gran quantitat de materials que considerem residus, es poden reutilitzar per a confeccionar roba o complements i normalitzar la reutilització en el camp de la moda, fet que ja es força usual en altres sectors.


Paraules clau: Reutilització, Sostenibilitat, Zero Waste, Trashion, Upcycling



Que els diries a totes aquelles coses materials que en algun moment de la teva vida van tenir un valor incalculable per a tu?

Això és el que planteja I used to love you, now you’re only 25 cents’, una col·lecció de roba basada en la teoria ‘kitsch’, la càrrega emocional del seu imaginari i l’enyorança a èpoques passades. Es tracta d’una col·lecció que vol crear una estreta relació entre una estètica que ens porta a la infància i que xoca amb la nostra realitat adulta.

Aquest projecte neix de la necessitat de plasmar aquest estil excèntric –i històricament mal vist– en una col·lecció necessària per a inconformistes i ‘outsiders’, fora dels canons socials establerts, inclusiva, acolorida, excessiva, naïf i ‘queer’. Tot això sota uns mètodes de producció local que busquen ocupar un buit en el mercat ‘slow fashion’, on aquest tipus de peces no tenen una representació massa gran.

Així doncs, seguint les directrius del moviment  ‘I used to love you, now you’re only 25 cents’, es pretén sobretot, deixar que la gent es diverteixi vestint-se!


Paraules clau: ‘kitsch’, nostàlgia, infantesa, producció local, moda lenta



Ciao Bari està inspirat en l’essència de Bari i del Mediterrani i s’ha tingut present tota la seva aportació cultural. Per conèixer el què significa Bari i el Mediterrani avui, es va realitzar una investigació basada en enquestes, llibres i portals d’Internet. A més, a causa de la gran tradició turística a l’àrea, s’ha fet també un estudi de l’evolució històrica del turisme al sud d’Itàlia i al Mediterrani.

El Mediterrani ha vist sorgir diverses activitats d’oci els últims dos mil anys. Totes les seves riqueses naturals també influeixen en el desenvolupament de l’activitat econòmica que ha fet dels països banyats per les seves aigües, entre ells Itàlia, nacions consolidades econòmicament i un punt de referència a tot el món.

Un dels oficis més practicats i antics al llarg de la costa de Bari és l’artesania. Molts dels locals de Bari i residents mediterranis van començar a desenvolupar activitats manuals a causa de l’acceptació que tenia tant en l’àmbit local com turístic. D’altra banda, el projecte estudia les qualitats climàtiques de la Mediterrània que caracteritzen a Bari, així com el possible nexe de les seves cultures, l’arquitectura, la dieta, els productes característics, les olors, el caràcter humà dels seus habitants i els seus paisatges.

El projecte Ciao Bari té com a objectiu mostrar totes les qualitats de la zona i elevar el sentiment cap als costums i tots els recursos naturals que ofereix Bari.


Paraules clau: Bari, arrels, Mediterrani, valors