El conseller d’Educació, Josep GonzàlezCambray, i de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal, van presidir el dilluns 30 de gener al Born Centre de Cultura i Memòria l’acte de presentació de les propostes per al Desenvolupament professional docent.

L’acte es va iniciar amb l’actuació musical dels alumnes de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), i amb la projecció d’un vídeo realitzat per l’Escola Superior de Disseny i d’Arts Plàstiques de Catalunya (ESDAPC).

Durant l’acte, es van fer públiques les polítiques de desenvolupament professional del personal docent, a càrrec de la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, i del director general d’Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües, Joan Cuevas. També va tenir lloc una taula rodona sobre el procés per repensar la formació amb la participació del degà del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres de Catalunya, Àlex Roca; la presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, Núria Larroya; el professor agregat del Departament de Pedagogia i Psicologia de la Universitat de Lleida, Jordi Coiduras; l’estudiant del Màster Universitari de formació del professorat, Martí Ribas; i el director de l’Institut Escola Castellterçol, Pau Gaitán.

Així mateix va haver-hi també una intervenció del director de l’Institut Internacional de la UNESCO per l’Educació Superior a l’Amèrica Llatina i el Carib (UNESCO IESALC), Francesc Pedró.

 

 

Amb tot el que està passant avui en dia és un moment clau per pensar de forma col·lectiva, oberta i participativa. Ajudar-nos entre tots. Fer que el disseny sigui per “molts” sense discriminació pel seu nivell adquisitiu. Fer més accessible l’accés a productes, mobles, làmpades i idees.

Ens inspirem amb el concepte “Multi” perquè creiem que és justament d’això del que es tracta, de què hi hagi moltes maneres de fer-ho teu: de com s’utilitza, de com es reutilitza, dels seus acabats, de les seves posicions… Un ventall d’opcions a disposició de la gent.

Presentem en aquesta exposició set peces de mobiliari, cinc làmpades i tretze productes autoproduïts i amb un disseny obert perquè tothom pugui fer-les fàcilment a casa seva. Una reivindicació del que pensem: el disseny ha de ser accessible i personal.

L’exposició mostra producte de mobiliari i il·luminació desenvolupats per alumnat de 4t curs i el projecte l’enemic invisible desenvolupat per alumnat de 3r curs. Han participat els alumnes de 4t curs: Adrià Torras, Anaïs Lagonigro, Angela Novella, Ester Rebollo, Laia Roig, Laura, Saavedra, Silvia Olive, Emil Tadeu, Marc Pacha, Manuel Mur, Mariona Arnau i Ramon Casas. També els alumnes de 3r curs: Carlos Puig, Lucia Varela, Maite Carpena, Gioveliz Galindo, Martin Santacasilda, Ana Fernández, Facundo Godoy, Gina Pascual, Bernat Montraveta, Enrique Hurtado, Berta Pascual, Emma Pérez, Arnau De Montserrat i Francisco Emilio Niubó. Amb la col·laboració dels professors Víctor Juan, Rafel Oliva, Rubén Hidalgo i Guillem Ferran.

Del 17 de gener al 24 de febrer 2023, de 10.00 h a 11.30 h.
A l’Espai Blanc del Campus Llotja (Sant Gervasi)

 

El projecte «Inflat» és una col·laboració entre els alumnes d’ESDAPC del Campus Serra i Abella i el Centre d’Art Tecla Sala, de l’Hospitalet de Llobregat. Hi participen els alumnes de 4t dels Estudis Superiors en Disseny Gràfic, des de l’assignatura Muntatges Efímers, amb l’objectiu de conceptualitzar i dissenyar un projecte expositiu.

L’exposició que porta per títol “Inflat” pren com a punt de partida la novel·la clàssica Planilàndia (1884), d’Edwin A. Abbott, en la qual, a partir de les formes geomètriques, l’autor posava de manifest els conflictes de la societat en què va viure. A partir d’aquest imaginari, «Inflat» ens proposa un viatge per les diferents dimensions geomètriques, des d’on observar els conflictes intrínsecs en les relacions de poder de tota societat.

L’espectador s’endinsarà en un viatge per diferents dimensions i societats i podrà observar les problemàtiques internes de cadascuna d’elles. Alhora, es veurà immers en els conflictes intrínsecs de tota societat, els quals repercuteixen en els altres i originen el caos.

 

Inauguració: dijous 26 de gener, a les 19.00 h
Exposició fins al 26 de febrer de 2023

Fins al dia 13 de gener es va poder visitar a l’Espai Blanc del Campus Llotja l’exposició “REACCIONA!“. La intenció d’aquesta exposició era generar consciència de la quantitat de brossa que generem en el nostre dia a dia i l’impacte humà sobre la natura.

El recorregut que l’espectador podia realitzar anava des d’una societat industrialitzada, representada per tres xemeneies immenses envoltades de deixalles, i seguia amb el camí que fan els materials des de la seva creació fins a arribar al lloc on acaben la majoria, la natura.

Aquesta activitat la van desenvolupar els alumnes de les quatre especialitats, dins de l’assignatura de 4t curs Disseny de muntatges efímers i coordinada pels professors Àlex Galvan i Jordi Plana.

 

El passat mes de desembre va tenir lloc la “Fira POU” al claustre de l’Escola d’Art de Vic. Es tracta d’una fira que es fa cada any, en què hi ha parades d’artistes i artesans de la comarca, molts dels quals són o han estat alumnes de l’Escola d’Art de Vic.

L’organització de la fira va comptar amb la col·laboració dels alumnes del 4t curs d’ESDAPCtant de l’especialitat d’interiors com de disseny gràfic, que van realitzar el disseny dins el marc de l’assignatura optativa de 4t curs: Muntatges efímers.

La proposta de disseny que van desenvolupar els alumnes, lligada a l’art en tots els sentits, va voler representar la mort dins del món artístic amb la intenció de reivindicar el paper dels artistes i artesans que viuen d’aquesta professió. El missatge que s’ha volgut transmetre en la fira d’enguany és que “l’art no ha mort”.

Utilitzant el pou com a element central de la fira i de l’escola, es va col·locar un cub metàl·lic folrat de material brillant, subjectat amb tensors ancorats a vuit balcons, per tal de simbolitzar la sinergia de tots els artistes que conformen l’escola, l’espurna que preserva l’art. També es van col·locar banderes metàl·liques al balcó de la façana principal per tal d’atraure el públic. Per donar continuïtat al muntatge i crear un camí a seguir es van folrar algunes columnes i dues pissarres de l’interior del claustre, creant un cartell gegant.

Els alumnes de l’especialitat de disseny gràfic es van encarregar de crear la imatge gràfica de la fira i per tal d’interactuar amb el públic, es van repartir unes targetes postals amb un manifest, reivindicant el paper de l’art en el món i la societat, per tal que el públic es pogués emportar un record o souvenir.

Exposició de l’artista i docent d’ESDAPC Campus Llotja, Montse Noguera.
Fins al 31 de gener, a la sala Nau U de L’Escola d’Art i Disseny Llotja, Seu de Sant Andreu.
Visites comentades per Montse Noguera: dimecres 11 i dimecres 18 de gener a les 17 h.

El traç és un mitjà d’expressió i comunicació de l’ésser humà. Atès que la tecnologia digital és present en els aprenentatges de les arts i el disseny, el traç precisa ser pensat i inventat de nou des de l’essència de la tècnica, en harmonia humana i més enllà del fet instrumental. La invenció cerca les idees i els arguments que seran ordenats en la disposició d’aquest nou pensament: el joc com a mètode d’aprenentatge i rerefons de la cultura, la tradició entesa com una contextualització del present amb esguard de futur, el símil del tercer paisatge com a actitud de la natura, i la cerca dels nous valors. El conjunt d’aquests elements s’envolta de les teories de Johan Huizinga, Lluís Duch, Gilles Clément i Martina Garcés, entre d’altres. No hi pot faltar una mirada a la filosofia de la tècnica amb Martin Heidegger, Jacques Ellul i Peter Sloterdijk.

El format expositiu és afí al missatge vivencial i de debat. Un gran muntatge, amb obra gràfica de Montse Noguera i reflexions de diversos autors, cobreix les parets de la sala Nau U de l’Escola Superior d’Art i Disseny Llotja, i desplega tres obres de resultats múltiples, amb el fil comú de la reinvenció de l’art del traç vectorial com a substrat tècnic a la investigació i pràctica artística:

  • Matolls. El símil de l’actitud de la natura en el tercer paisatge com a espai d’invenció.
  • Quatre traçats, mil retrats. Un joc de combinatòria entre un grup de traçats que dibuixen i parlen del rostre com un conjunt d’elements de múltiples opcions.
  • Boscos negres. El traç vector és sempre viu, i això permet tractaments gràfics que creixen en nivells d’intervenció progressius al llarg del temps.

La iniciativa ha comptat amb el patrocini de GUARROCASAS que ha proporcionat el paper Greenluxe PVW100% Nature 120 g

 

ESDAPC participa a l’Asamblea de la Asociación Española de Centros Superiores de Enseñanzas Artísticas (ACESEA) que es desenvolupa al Conservatorio Superior de Música de Navarra.

ACESEA està composta actualment per un total de 67 centres, tant públics com privats, que imparteixen ensenyaments artístics superiors a Espanya.

Pel que fa a la futura Llei d’Ensenyaments Artístics Superiors, el conseller Gimeno ha posat de rellevància “el moment històric” en què es duu a terme aquesta assemblea i la responsabilitat dels seus integrants a l’hora de debatre i consensuar aspectes vinculats a la futura normativa i el treball de col·laboració en les normes que en regulen els ensenyaments, com per exemple els drets de l’alumnat EAS d’accedir a beques i ajudes d’ensenyaments superiors de grau i de màster.

ACESEA va ser fundada l’any 1996 i reuneix els centres que imparteixen les especialitats de música, dansa, art dramàtic, disseny, arts plàstiques i conservació i restauració de béns. Actualment s’organitza en tres seccions: Música (que inclou 26 conservatoris superiors de música), Arts Escèniques (que inclou 20 escoles superiors d’art dramàtic i conservatoris superiors de dansa) i Arts Plàstiques (que inclou un total de 21 escoles superiors disseny, escoles superiors de conservació i restauració i escola superiors d’arts plàstiques en ceràmica i vidre).

L’alumne de 2n curs del Grau en Disseny Gràfic del campus Vic Rossend Vall, ha guanyat la 42a edició del concurs que convoca el periòdic comarcal, El 9 NOU. El jurat d’aquesta edició va decidir que era la millor entre totes les propostes presentades i va ser la imatge que va il·lustrar les dues edicions d’EL 9 Nou de les Portades de Nadal.

La imatge que s’identifica al primer cop d’ull en el cartell, és la d’un regal embolcallat amb un llaç, fet amb esparadrap i amb el rotlle penjant a l’extrem inferior. Segons Vall, som en un món amb ferides: la guerra d’Ucraïna, les pujades dels preus, la precarietat… Per l’autor es tractava d’englobar tot el que ha passat en una imatge, fer una vista enrere i deixar una empremta dels últims dotze mesos. I la pregunta de fons, amb la qual va titular la proposta (“Segur que tindrem bones festes aquest any?”), ens interpel·la.

El guanyador del concurs va rebre un premi de 1.000 euros, a part de ser la imatge de portada de Nadal de les dues edicions del periòdic d’Osona-Ripollès i Vallès Oriental.

L’activitat es va desenvolupar des de l’assignatura de Teoria de la comunicació gràfica de 2n curs i prèviament també es va realitzar un taller amb l’il·lustrador Miguel Porlan per treballar aspectes de la comunicació gràfica.

L’alumni de l’ESDAPC Armand Rodríguez, ens va visitar a l’assignatura El dissenyador com a agent de canvi social, conduïda pel professor Felip González.

L’Armand va fer una xerrada sobre el tema “La couture i la societat”, a partir dels seus dissenys relacionats amb la indumentària i l’estilisme queer a editorials de moda (FalconMalvie), rodatges de sèries de La 2 (Bany Compartit) i minisèries (La Mesía de los Javis) i de videoclips de youtube (@miretfilms).

Un exalumne i exemple d’èxit, graduat al campus Llotja de l’ESDAPC que, de forma insistent, va encoratjar a l’alumnat a treballar amb constància i especialment, a tenir fe en les seves potencialitats creatives.

El disseny gràfic, tot i tenir uns fonaments ben assentats, es troba en un canvi constant. Renovar-se o morir, oi? A continuació et presentem les 10 tendències de disseny gràfic per al 2023.

L’ESDAPC és l’escola pública i oficial de la Generalitat de Catalunya. Impartim el títol de Grau en Disseny i Màsters artístics en el marc dels Ensenyaments Artístics Superiors, títols acreditats per l’Agència de Qualitat Universitària. Dins dels estudis de grau, hi trobem l’especialitat de disseny gràfic.

10 tendències de disseny gràfic per al 2023

  • Tornen els 90!
    La psicodèlia dels anys 90 i tot el que envolta la dècada serà un de les tendències del disseny gràfic al 2023. Abundaran els colors brillants, les emoticones senzilles i les imitacions als primers marcs de les primeres pàgines web. Va ser als 90 que va néixer internet!
  • Minimalisme.
    Mai passa de moda perquè, de fet, és importantíssim. L’elegància, la bellesa i la serenor que aporta al disseny gràfic fa que no el vulguem deixar anar, i ja ens està bé que sigui així.
  • Disseny 3D.
    Es tracta gairebé una conseqüència del metavers. Pel que fa a les tendències del disseny gràfic per al 2023 es veurà representat en les tipografies, però també en la representació virtual d’objectes. S’afegiran elements principals com la forma, la composició o la profunditat.
  • Dark!
    Vivim exposats a les pantalles i la seva llum constant, però és el moment d’incorporar la foscor en el disseny gràfic, sobretot en l’àmbit digital. La tendència ens du a enfosquir les nostres pantalles.
  • Disseny gràfic orgànic.
    La sostenibilitat cada vegada pren més força a la nostra societat i en el cas del disseny es transmet mitjançant la geometria de la natura, el que vol dir que s’agafarà com a essència el disseny de la natura. Sincerament, en som molt fans.
  • Tipografies experimentals.
    Tot i el minimalisme, les tendències del disseny gràfic al 2023 també volen innovar. Les tipografies seran disruptives, arriscades i trencadores.
  • Retro flat.
    En la mateixa línia es troba el retroflat, que es tracta de l’estètica dels videojocs de la dècada dels 60 i 70. Tipografies amb els costats arrodonits i elements grossos i arriscats.
  • Dimensió mixta.
    La combinació de creacions digitals amb fotografies de la vida real cada cop és una pràctica més estesa. Al cap i a la fi, vivim entre dos mons, el d’internet i el de carn i ossos.
  • Escapisme experimental.
    La influència de la intel·ligència artificial i els experiments tecnològics ens porten composicions exploratòries i a finestres que donen a nous mons imaginaris.
  • Gràfics àcids.
    Aquesta tendència presenta textures brutes i metàl·liques amb formes amorfes. Una rara nostàlgia que destaca les coses més
    trash d’èpoques passades.

Si vols endinsar-te de ple a les tendències del disseny gràfic del 2023, no dubtis a cursar l’especialitat de disseny gràfic del grau de disseny que impartim a l’ESDAPC.