El passat dijous 20 de juliol va tenir lloc la reunió de la comissió de valoració de les candidatures a la beca vinculada als premis gaudeamusPROJECTA, 5a edició, 2022.

La comissió ha estat composta per Albert Montull, director d’Ordenació acadèmica i Qualitat d’Elisava; Santiago Albert, Director de Màsters, Postgraus i Formació Contínua d’Elisava; Tin Fonts, degana del Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya, i Jesús Del Hoyo, president del jurat dels premis gaudeamusPROJECTA.

Assenyalar que l’elecció dels projectes guanyadors de la beca ha estat molt complexa, segons la comissió, a causa de l’alt nivell dels candidats i les candidates, i de l’adequació dels seus perfils als programes de màster als quals optaven.

La potenciació de l’excel·lència demostrada pels candidats i les candidates, i el suport al seu desenvolupament personal i professional han guiat les deliberacions. Aquestes han decidit per unanimitat la concessió de la beca a les nostres alumnis:

Moltes felicitats a les guanyadores!

 

En l’actual context d’hiperconnectivitat, la privacitat i el tractament de les dades personals són desafiaments ètics importants. La digitalització i l’ús de la tecnologia en la vida quotidiana ens brinden comoditat i ens faciliten moltes tasques, però a quin cost?

En la nostra navegació per internet, deixem rastres d’informació molt valuosa per a les empreses, però perjudicial per als usuaris. Revelaries a un desconegut la teva ubicació en directe, les teves relacions socials, les teves despeses o, fins i tot, els teus problemes mèdics? L’abast de la informació personal disponible en línia recopilada a través de les nostres cerques i hàbits de navegació és immens. Tot i els esforços de les autoritats per protegir les dades i la privacitat dels ciutadans, com a usuaris també tenim eines i mètodes per protegir-nos del seguiment i rastreig constant al qual estem exposats.

La campanya digital “Farts de Cookies” té com a objectiu conscienciar els usuaris de la importància de preservar la seva privacitat en línia, proporcionant coneixement, consells i solucions per a reduir el rastre digital i recuperar el control sobre el tractament de les dades personals.

 

 


Paraules clau: Privacitat en línia, Seguretat en línia, Conscienciació, Control de dades, Rastre Digital, Llibertat digital


 

 

 

El passat dimecres 12 de juliol, la nostra alumni Nadezhda Piqueras i 3a guanyadora en els 24 ns Premis Codic, va participar en la Taula de reflexió sobre l’auge de l’interiorisme, al programa Plaça Tísner de Betevé.

El programa número 146 de Plaça Tísner portava per títol “Disseny d’interiors o interiorisme, un ofici a l’alça”. Entre els continguts d’aquest programa destaquem la taula de reflexió sobre l’auge de l’interiorisme. En aquesta taula hi van convidar al degà del Col·legi de Dissenyadors d’interiors i decoradors de Catalunya Xavier Martín, a la precol·legiada del Codic i 3a guanyadora en els 24 ns Premis Codic, Nade Piqueras i a la Coordinadora de l’Àrea d’Espai al Grau en Disseny de l’Escola Elisava, Daria Deseta.

Es va analitzar sobre una disciplina d’aquelles que ens fan la vida més agradable i còmoda: el disseny d’interiors. A més, l’experta en art i tecnologia, Mónica Rikić Fusté, va parlar del col·lectiu de Barcelona Hamill Industries.

Plaça Tísner és el programa cultural de Betevé que s’emet de dilluns a dijous i és un punt de trobada dels professionals de la cultura i de les arts amb entrevistes, actuacions musicals, tertúlies, seccions especialitzades i reportatges per conèixer la comunitat cultural de Barcelona.

 

Des de l’ESDAPC agraïm la participació de la nostra alumni Nadezhda Piqueras, guanyadora del premi CODIC 2022, Grau en Interiorisme.

 

Platja d’Aro celebrarà la seva Festa Major 2023 de l’11 al 15 d’agost, i ho farà amb la imatge guanyadora del concurs de cartells obra de l’alumne de 2n de Grau de Disseny gràfic Pol Bosacoma.

Enguany és la desena edició del concurs que organitza l’Ajuntament entre l’alumnat del Campus Olot, dotat amb 500 euros de premi i que esdevé una iniciativa per “promoure la creativitat dels joves talents artístics de la comarca de la Garrotxa”.

L’obra, que ha sortit guanyadora d’entre una quarantena de propostes, es va presentar a Platja d’Aro amb la presència de l’autor i la regidora de Cultura, Tradicions i Educació, Maria Blanco, en representació de tot el consistori. En el seu disseny es mostren elements que fan referència al mar i a l’estiu que aconsegueixen transmetre dinamisme gràcies a la seva composició i permeten que sigui adaptable a qualsevol format.

 

Per segon any consecutiu, el Liceu, la Regidoria de Turisme i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona, a través del Disseny Hub Barcelona i escoles de disseny de la ciutat impulsen ÒH!PERA, un projecte per fomentar l’experimentació i aprenentatge de joves estudiants de diferents disciplines del disseny de la ciutat a través d’una experiència real de creació operística.

L’objectiu del projecte ÒH!PERA és complementar la formació de joves de disciplines creatives de la ciutat de Barcelona i facilitar-los l’aprenentatge en un entorn real, tenint una experiència amb el gènere operístic i els professionals del mateix. La missió d’aquesta iniciativa comprèn l’acompanyament i el suport a la creació artística, posant a disposició espais i recursos que serveixin com a camp d’experimentació tenint com a base el rigor, l’exigència i la qualitat dels projectes. Aquest projecte de col·laboració i aliança entre institucions i acadèmia vol ser un aparador per a mostrar el talent emergent d’una nova generació i projectar-lo internacionalment.

El projecte inclou l’estrena de quatre òperes de petit format per ser representades durant la mateixa vetllada en diferents espais del Liceu (Foyer, Sala Miralls, Teatrino del Conservatori i Box), els dies 5, 6 i 9 (2 funcions) de juliol de 2023.

Els títols de les noves òperes de nova creació són: Nala, Hi ha monstres que viuen per la seva curiositat, Filles del món i In the beginning everything was white.

Per la posada en escena es busca la diversitat de propostes estètiques i cada microòpera compta amb un dels següents professionals de l’àmbit de la direcció escènica: Israel Solà, Cristina Cubells, Bàrbara Mestanza Peña i Jordi Oriol.

En el projecte participen estudiants de disseny de diferents centres d’ensenyament de l’àmbit de les indústries creatives. Les escoles, que han estat seleccionades per la Direcció de Promoció del Disseny de l’Ajuntament de Barcelona, són: Escola Superior de Disseny i d’Arts Plàstiques de Catalunya (ESDAPC), Escola Superior de Disseny (ESDI), LCI Barcelona i IED Barcelona. La col·laboració es materialitza en la participació de quatre escoles en la creació de la posada en escena de les quatre microòperes. Durant tots aquests mesos de creació, diferents equips d’estudiants de grau i màster de les diferents disciplines del disseny han treballat en aspectes com el disseny de l’espai escènic, el vestuari, la il·luminació i el disseny d’audiovisuals.

L’alumnat d’ESDAPC s’ha encarregat de dissenyar l’escenografia de l’obra “Nala” 

Segons Andreu Gallén i Jordi Prat (compositor i llibretista), l’obra descriu un “xoc entre camp i ciutat. Tenint com a focus dos cosins que fa molt que no es veuen es crea una partitura que està composta per: 2 cantants, 1 tenor, 1 baríton, un trio de corda i un teclat”.

“La trama gira al voltant de Marc i Lluc (dos noms evangèlics) i la gossa Nala per remetre’ns a la felicitat de la infantesa i a les dificultats de l’adultesa. El tòpic camp versus ciutat ens encaixava perfectament per parlar tant d’innocències com de chemsex. També de desitjos, de retrobades, de ferides, de dols, d’enveges, etc” exposa Jordi Prat i Coll, llibretista.

El director d’escena, Israel Solà, afegeix que “els intèrprets, sols, sense gaire artifici, han posar-hi el coll per transitar la muntanya russa d’emocions que és la partitura i aconseguir transmetre’ns la duresa i la vulnerabilitat dels personatges. La buidor i la fragilitat de les seves vides. En definitiva, la incapacitat d’estimar algú altre en un món entregat al narcisisme”. Pel que fa a l’escenografia, Solà escriu: “Quan vam treballar amb els alumnes de l’ESDAPC de seguida vam apostar per un espai gran, èpic, àrid; un espai que accentués la soledat i la buidor que emana del llibret i la música. Vam apostar per convertir el camp on es troben Marc i Lluc en el fons d’una bassa de purins, on els nostres protagonistes senten, igual que la gossa Nala, que en qualsevol moment s’ofegaran”.

Els alumnes d’ESDAPC que han participat en l’escenografia han estat: Núria Aguadé, Iris Águila, Enrique Hurtado, Francisco Emilio Niubó, Ariadna Palmer, Núria Puig. Professorat: Laura Aragón, Noemí Claveria i Montse Serra

Les representacions tindran lloc al gran Teatre del Liceu els dies 5 i 6 de juliol a les 19 h i el 9 de juliol a les 11 i a les 17 h. Pots adquirir les teves entrades aquí

Osona Turisme, en col·laboració amb el Campus Vic d’ESDAP Catalunya, va organitzar durant el segon semestre del curs un concurs per a l’elaboració d’elements de marxandatge per la promoció turística de la comarca d’Osona. Des de les assignatures de 1r curs d’Introducció al disseny i Llenguatges del disseny II, es va decidir treballar en el projecte i van entrar al concurs un total de 17 propostes que es van presentar davant del tribunal.

El jurat encarregat de seleccionar el disseny guanyador, format pel president d’Osona Turisme, el conseller delegat de turisme del Consell Comarcal d’Osona, la tècnica de turisme del Consell Comarcal d’Osona i dos professors de l’ESDAPC, va valorar l’esforç realitzat per part de tots els participants i la qualitat de les propostes presentades.

El passat 22 de juny se li va fer entrega a la guanyadora del concurs, la Paula Vidal, d’un diploma i del premi que consisteix a gaudir d’una activitat turística a la comarca, per part del conseller delegat de Turisme del Consell Comarcal d’Osona, Albert Marcé.

La proposta de la Paula Vidal és un “Diari creatiu”, pensat per a oferir als visitants d’Osona una eina que els permeti documentar i crear records duradors de la seva visita a la comarca. Aquest producte és un kit per a journaling i sketches, que consisteix en diari creatiu, acompanyat d’accessoris com ceres de colors, un fulletó explicatiu, uns adhesius i unes targetes de dedicatòries. La proposta de les targetes neix del desig de què els visitants interactuïn entre ells. Consisteix a oferir unes targetes en les quals puguin escriure una petita dedicatòria que es pugui compartir en plafons situats a les diferents oficines de turisme. En conjunt, és una manera de fomentar la creativitat i ajudar a recordar l’experiència, tenint un registre físic.

 

A partir d’aquest moment l’alumna treballarà amb el suport d’Osona Turisme, per a poder produir aquesta proposta i que esdevingui un nou element de marxandatge per a regalar als turistes de la comarca d’Osona.

Enhorabona a la guanyadora!

Des de l’assignatura de Tipografia Experimental dels Estudis Superiors de Disseny de 3r curs, els alumnes van treballar en un projecte tipogràfic, experimentant des d’un concepte i la seva forma material.

L’Alba Trueba va treballar el tema de la masturbació i va crear una tipografia inspirada en les formes sorgides dels objectes de plaer sexual, materialitzada amb plastilina i aplicada en una campanya de comunicació gràfica.


En Lluc Macias va treballar les tipografies del fet de xerrar de l’Empordanet i va crear una tipografia inspirada en conceptes arrelats a cadascun dels territoris (ceràmica, paisatge de mar i interior, i que es van aplicar en una campanya de comunicació gràfica.

Dins l’assignatura de Projectes interdisciplinaris de 3r curs, hem creat un joc de construcció educatiu per a l’alumnat de 5è de primària de l’escola Baldiri Reixac, situada dins el recinte del Parc Güell de Barcelona. Amb aquesta activitat hem parlat juntes de les petjades artístiques que la història de l’arquitectura ha deixat a la nostra ciutat.

Agraïm a la direcció, a l’equip docent de l’escola i a la mestra d’educació plàstica, l’Àngela, la seva col·laboració amb aquest projecte que enfoca el Disseny com un agent de millora al servei de la societat.

També felicitem a tot l’alumnat de 5è de primària que han fet una feina excel·lent i han mostrat una gran curiositat per aprendre i entusiasme en participar.

 

 

 

L’alumnat de 2n curs de l’especialitat de Disseny Gràfic del Campus Llotja, va participar en un taller pràctic d’enquadernació a l’escola, a càrrec de la Geòrgia Olivé, enquadernadora amb molts anys d’experiència en el seu taller de tradició familiar, Relligats Olivé.

L’activitat es va fer des de l’assignatura de Materials i sistemes de reproducció i impressió, amb l’objectiu de conèixer tècniques, processos i materials per a l’enquadernació artesanal.

L’aula es va transformar en un improvisat taller, amb materials i eines portats del taller de la Geòrgia, com cartons, paper, fil, agulles, tisores, teles, cintes marca pàgines, capçades, coles, pinzells i fins i tot, una petita premsa.

Els i les alumnes van poder portar a terme la seva pròpia enquadernació, en format de llibreta de 16 x 21 cm, amb 6 plecs de 16 pàgines i personalitzar-la amb l’elecció d’un paper estampat per a les cobertes i d’una tela per al llom.

“Defensem el territori” és un projecte elaborat per la Rocio Bueno, Oriol Fuster, Martí Turón, Anna Boquè, i Joel López, alumnes de 3r de grau en disseny gràfic en col·laboració amb l’Associació de Naturalistes de Girona.

Visibilitzar les lluites mediambientals és el repte que s’ha tingut de solucionar mitjançant fotografies i experimentant amb diversos materials. La construcció de la ciutat esportiva del Girona F.C., l’ampliació del golf de Caldes, l’ampliació de la marina del Port d’Aro, l’ampliació de l’aeroport de Girona i les hortes il·legals del riu Onyar.

Com a resultat d’aquest projecte grupal un recull dels cartells i les seves adaptacions a xarxes socials.