“Sec i Soc” és un projecte educatiu que vol apropar la disciplina de disseny de producte a alumnes de secundària obligatòria i postobligatòria per tal de descobrir-los una altra possibilitat en el seu camí formatiu.

El projecte funciona a través d’una perspectiva global que treballa de manera directa l’educació emocional i el procés creatiu creant un vincle entre aquestes dues realitats.

Aquest, tracta de manera directa competències emocionals de treball en equip, com la comunicació i la cooperació a la vegada que l’autoconeixement individual que, un cop adquirides, es traslladen al taller i s’utilitzen per a desenvolupar un producte, que en aquest cas és un seient.

El producte final està dissenyat pel conjunt de la classe, posant en pràctica la primera part de les competències emocionals i personalitzat per cada un dels alumnes individualment per tal de representar-se a ells mateixos en aquell producte.

“Tots som diferents, però compartim la mateixa estructura.”

 

 


Paraules clau: codisseny, educació emocional, seient, projecte educatiu


 

Aquest treball sorgeix d’una necessitat real en el món de les camper: adaptar la camperització al viatge i l’usuari, i seguirà els diversos passos del disseny de producte per poder complir i donar resposta a aquest problema.

A l’hora de camperitzar una furgoneta de grans dimensions, s’acostuma a fer un llistat amb tots els elements a incorporar-hi. Una vegada establerta la llista, es passa a la construcció de la camperització i aquests elements, esdevenen fixes, ja no es poden canviar. Això pot esdevenir un problema si les necessitats de l’usuari canvien.

Per donar resposta a aquest problema, en aquest projecte es dissenya una nova forma de camperitzar furgonetes; un sistema de camperització modular. El sistema planteja una estructura dins la qual cada usuari construeix el seu interior a partir de mòduls prefabricats i subministrats per la multinacional Decathlon, que poden ser intercanviats fàcilment per adaptar la camper a les necessitats del moment.


Paraules clau: Camper, Furgoneta, Modular, Kit, Configurable


 

 

Segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística (2019), un 23% dels ingressos de menors de 14 anys superen el mes de durada. Durant aquests ingressos, molts infants es veuen obligats a adaptar-se en un nou entorn i a abandonar la seva vida anterior mentre lluiten contra una malaltia. Per aquest motiu, s’estan desenvolupant cada vegada més projectes amb l’objectiu que aquests infants tinguin una experiència hospitalària tan humana com sigui possible, assegurant que puguin continuar gaudint d’una infantesa plena.

En aquest context, el projecte de “L’Albus i la ciutat sensorial” té com a finalitat fusionar l’art-teràpia, una teràpia poc freqüent en els hospitals, amb el joc, un element central en tots els hospitals pediàtrics, ja que serveix com a distracció per a molts dels pacients.

Durant el projecte s’han realitzat entrevistes amb professionals de l’àmbit, col·laborant amb Arte Paliativo en la creació d’una joguina art-terapèutica, utilitzant recursos existents en la fundació, com la fabricació digital.

Així doncs, el projecte ha resultat en una joguina art-terapèutica, composta per dos elements, un nino i un tauler, que permetrà als pacients crear el seu propi món mentre juguen amb textures que són habituals de les ciutats i en la natura. Es compleix així el principal propòsit de la Fundació Arte Paliativo, mitigar l’estrès de l’estada hospitalària amb el joc mentre poden anar sorgint converses terapèutiques.

 

 


Paraules clau: joguina personalitzable, art teràpia, hospitals infantils, sensorial, fabricació digital


 

 

Aquest projecte tracta de visualitzar i conscienciar a la societat sobre els contaminants que es troben en l’oceà. El projecte compte de la creació d’una bossa, anomenada Mar, que serveix per recollir aquestes deixalles i plàstics que es troben en l’aigua, ubicats en el fons marí, a una capa intermèdia o a la superfície, i també en la sorra de la platja.

La bossa conjuntament amb l’usuari s’introdueix dins de l’aigua i permet arreplegar deixalles trobades i recol·lectar-les dins la bossa, per a després seguidament poder-la tirar en els contenidors corresponents.

La proposta innova en el material, és creat a partir de filament reciclat provinent de plàstics de l’oceà, creat per Ecoalf amb la col·laboració de Fourth Element que proporciona equipament aquàtic per fer l’activitat sota l’aigua, consta d’unes aletes, una màscara i un tub de respiració.


Paraules clau: Residus, Canvi social, Conscienciar, Medi ambient, Bossa pel mar


 

 

L’asma és una malaltia pulmonar que afecta més de 330 milions de persones arreu del món, i el qual suposa una despesa sanitària de 1.872 milions d’euros anuals a l’estat Espanyol. Els inhaladors són el principal dispositiu per tractar aquesta malaltia, on gairebé el 90% de la gent els fa servir de forma inadequada

L’objectiu d’aquest projecte consisteix a dissenyar un inhalador pressuritzat capaç de lliurar les dosis de medicament de forma adequada, guiant i educant al pacient a través de tots els passos d’una forma simple i intuïtiva.

Com a metodologia es va realitzar una investigació etnogràfica, juntament amb entrevistes (a un especialista i diversos pacients) per a poder obtenir dades qualitatives sobre la problemàtica que envolta aquesta malaltia.

Finalment el projecte ha esdevingut un producte farmacèutic, capaç de lliurar eficaçment les dosis de medicament i millorar l’adherència al tractament. Alhora és reutilitzable, reduint així els costos relacionats amb la malaltia.

 


Paraules clau: inhalador, intuïtiu, asma, reutilitzable


 

 

L’automobilisme està passant per una transició important amb l’electrificació dels cotxes que, juntament amb la facilitat tecnològica per a desenvolupar-los, ha portat a un augment en la creació de noves marques, creant una oportunitat pel disseny de nous models o el redisseny i definició de línies ja creades, com Cupra, juntament amb uns canvis en la tendència de segments venuts a futur.

Alguns objectius del projecte són elevar el posicionament de qualitat i esportivitat de la marca, desvincular-la del llenguatge de Seat, explorar noves línies, electrificar i ampliar el catàleg.

Com a resultat, amb el disseny exterior i les fases conceptuals pertinents, s’ha arribat a una proposta de disseny d’un nou model a futur, dins del segment de berlines cupè shooting brake. Feta la proposta es conclou que Cupra té el potencial i recursos vàlids per créixer en qualsevol segment del mercat, tant per economia, experiència i disseny. Col·lateralment, s’ha vist que els recursos utilitzats en crear un cotxe nou són molt alts per poder mantenir el ritme actual de la indústria.


Paraules clau: E-Mobility, Shooting Brake, Zero emissions, sports car, Dynamic design vehicle


 

Molts infants entre 3 i 5 anys pateixen diversitats funcionals i es veuen obligats a realitzar exercicis de rehabilitació física que resulten repetitius, monòtons i feixucs. Són exercicis que no tenen en compte que la principal eina de creixement en aquesta edat és el joc.

L’objectiu de Re-creations és fusionar aquests dos conceptes en un joc que amenitzi la rehabilitació manual dels infants. Al mateix temps, va dirigit a tots aquells que vulguin divertir-se jugant i, alhora, desenvolupar les habilitats motores de manera que esdevinguin un producte de Design For All.

La metodologia que s’ha fet servir per arribar als resultats ha estat principalment l’assistència a un seguit de sessions de rehabilitació física, entrevistes a una fisioterapeuta d’estimulació precoç i una gran recerca bibliogràfica. Així doncs, el projecte ha confluït en una joguina terapèutica i a la vegada divertida i original, que estimula la creativitat, ajuda en les habilitats motores dels seus usuaris i desenvolupa la imaginació a través del joc simbòlic. Re-creations és també ´ecofriendly´, donades les característiques del seu material principal, el suro.


Paraules clau: rehabilitació, joguina inclusiva, discapacitat motora infantil, Design For All



Segons és una proposta realitzada per aconseguir que les reunions es resolguin de manera ràpida, fàcil i eficaç. El projecte proposa un sistema de dispositiu i aplicació mòbil que creen una experiència més propositiva, fent la funció d’assistent.

L’objectiu del producte és resoldre les necessitats d’empreses on els treballadors malgasten fins a un 18% del seu temps en reunions i també vol optimitzar el temps en conferències, assemblees i exposicions. Es tracta d’un producte innovador en el mercat que proporciona avantatges econòmics i de benestar en millorar la gestió del temps.

D’una banda, el dispositiu funciona com a dinamitzador visual de la reunió, de manera que avisa quan s’acaben els punts de l’ordre del dia o bé si algú parla més del compte. Això ho fa mitjançant notificacions lumíniques que eviten interrompre el discurs com ho faria un dispositiu sonor. A més, l’aparell permet donar veu en remot a aquells qui no han pogut assistir a la reunió.

D’altra banda, l’aplicació mòbil permet programar prèviament la reunió i els tempos, afegir els convidats i preparar les votacions del que cal decidir oferint diferents sistemes de preguntes. Durant la reunió, l’app gestiona el temps i modera les intervencions dels convidats fent parpellejar el dispositiu.

Tot això es complementa amb un historial de decisions i notes de veu emmagatzemades durant la reunió. Una altra funcionalitat afegida és la possibilitat de compartir fitxers interessants i de pujar-ne d’altres des de les aplicacions de ‘Google Suite’.

El dispositiu està fabricat en ABS i silicona i disposa d’una nansa pel seu fàcil transport o per poder-lo penjar. A més, la seva potent bateria fa que tingui autonomia per ser utilitzat durant més d’una hora.


Paraules clau: Dinamitzador, assistent, optimització, gestió del temps, facilitador, interfície, dispositiu, reunions



Cau de terra és un projecte de mobiliari de ‘retail’ destinat a l’emmagatzematge, conservació i servei –exposició i venda– de sacs de graneries. Actualment la gran majoria dels sistemes de compra no són sostenibles, ja que produeixen grans masses de residus innecessaris i perjudicials per al planeta. El sector d’intervenció és el de l’alimentació sostenible.

S’ha treballat per fomentar, facilitar i millorar la venda a granel. Els principals beneficis d’aquest disseny són, en primer lloc, la millora del confort de les persones treballadores i l’economia del seu temps. També, la comoditat dels consumidors de productes a granel. És un producte que es pot transportar; es tracta d’una peça de disseny flexible i adaptable a les necessitats i requeriments del comerç. L’higiene curosa és un punt remarcable de cau de terra, i més en els temps que estem vivint. Aquest objecte permet una fàcil i eficaç neteja de l’espai, a més d’evitar el contacte de partícules de l’ambient amb el contingut del sac.


Paraules clau: sac de graneria, mobiliari de retail, autoservei, emmagatzematge



Vine és un ‘set’ creat per donar resposta a una nova experiència de cuina i maridatge, sota el nom Entre vinyes, foc i vi, en un entorn únic; la masia de Can Calopa de dalt. El ‘set’ pretén crear una nova interacció entre els usuaris i el maridatge de forma autònoma i personal. La seva estructura –inspirada en el conreu de la vinya– busca integrar-se a l’entorn i alhora adquirir un caràcter formal propi.

Vine és un ‘set’ compost per vuit elements que aporten els diferents recursos necessaris per al desenvolupament del maridatge i, simultàniament, aquests esdevenen un espai on degustar-lo. Els components que formen Vine són mòbils i deixen estàtica únicament l’estructura. D’aquesta manera el ‘set’ es pot muntar i desmuntar fàcilment quan faci falta.


Paraules clau: set, enoturisme, maridatge, vinyes, suspensió