O.A-Med és un projecte col·laborador amb l’organització humanitària Open Arms, basat en la problemàtica actual del creixent flux de persones que immigren de forma irregular per via marítima. Es tracta de persones que escapen de conflictes bèl·lics, ètnics, econòmics i polítics a la recerca d’un futur millor.

O.A-Med  pretén cobrir una necessitat real de l’organització Open Arms, afavorir la recuperació d’aquelles persones que han resultat malaltes o ferides i al mateix temps facilitar la feina del personal que els assisteix. És un producte per a la recuperació i la cura.

Consisteix en el disseny d’un sistema per adaptar una llitera de Decathlon i transformar-la per finalitats mèdiques, a través de la impressió 3D. Mitjançant la fabricació digital, el caràcter openness i la cooperació entre entitats s’ha aconseguit arribar a un producte molt econòmic que resol la necessitat i està a l’abast de les organitzacions humanitàries.

 


Paraules clau: Llitera, Emergència, Auxili, Openness, Cooperació



Moble de vestíbul per per als més exigents

El vestíbul d’una casa és un espai altament representatiu per als seus propietaris i és a la vegada l’espai que dóna la benvinguda tan als seus residents com als seus hostes. Per desgràcia al llarg de la història ha anat reduint la seva importància i grandària.

L’objectiu d’aquest projecte és reivindicar el moble de vestíbul i al mateix temps actualitzar-lo per poder-lo adaptar als nostres temps. Concretament s’ha fet una adaptació per a BD Art Editions.

Per què he escollit Art EditIons? Quines són les funcions no només pràctiques sinó també simbòliques que ha de tenir un moble d’aquestes característiques? Quins serien els usuaris potencials i com seria l’entorn on estaria ubicat el moble?

Aquestes preguntes han anat trobant resposta a partir de l’aplicació de diferents mètodes de recerca, converses, enquestes, lectures, visites a col·leccions de mobles històrics… i s’ha anat aplicant en el projecte First Step in Art per a BD Art editions.

El fet de situar-me dintre d’Art Editions m’ha permès combinar disseny, art i artesania en un sol producte; així com enllaçar amb una tradició catalana de mobles d’autor, que inclou peces de Gaudí, Dalí, Tusquets, juntament amb altres dissenyadors de la col·lecció. Malgrat que el caràcter exclusiu i elitista de la col·lecció, he intentat assolir un preu de venda contingut per tal que pugui arribar a un públic més ampli.


Paraules clau: Edicions d’art, Moble d’entrada, Disseny català



El projecte Indianes 2.0 és una aposta per un sistema d’estampació alternatiu, format per diverses peces fabricades amb impressió 3D. Aquestes s’uneixen per formar dues eines que ofereixen a l’usuari la possibilitat d’adornar superfícies llises d’una manera ràpida i atractiva, amb un gran ventall de combinacions de colors i formes, anant de la mà del corrent conegut com a DIY.

Partint d’una llarga tradició que gira entorn de la indústria tèxtil, aquesta és una proposta que fa referència a un tipus d’estampats que en el seu moment van provocar un canvi absolut en la forma de vida a Catalunya: les indianes.

Gràcies a la tecnologia d’impressió FDM, aquesta sèrie obre les portes a una nova tipologia d’estampats amb textures orgàniques i parcialment espontànies, que en aquest cas han estat aplicades sobre taulers de fusta i certs tipus de perfils quadrats i corbats, mitjançant els dos corrons que la conformen.


Paraules clau: Indianes, Estampació, Eina, DIY, Expositiu



Com tornar a l’usuari final el control de la producció?

Aquest projecte es basa en la recerca de nous sistemes de creació que donin l’oportunitat al mateix usuari de crear el seu propi disseny.  Avui dia els sistemes de producció són complexos, despreocupen l’usuari i deixen tot el poder a les empreses; per això aquests sistemes són desiguals i busquen el benefici per les empreses.

Es va fer una recerca d’alternatives que poguessin ajudar a l’usuari a comprendre els sistemes de producció i desmembrar aquests sistemes complexos i que semblen gairebé impossibles de realitzar. Es va trobar un material senzill i amb certa història. La cel·lulosa bacteriana es crea a partir de el te. Es va fer una investigació per conèixer el material i finalment es va idear un sistema de producció.

Amb el sistema de creació de cel·lulosa bacteriana es busca ensenyar un sistema de producció amb un material sostenible; on l’usuari pot adaptar i modificar les propietats del material, creant el seu propi producte a través de l’experimentació. El protagonisme d’aquest sistema és el te, material on s’aprofiten les seves propietats per a elaborar una borsa.

Aquest sistema està compost per tres elements on succeeixen diversos processos del material: el cultiu, la manipulació i l’assecat. En tot moment s’intenta que el procés sigui simple i comprensible. Aquestes diverses estacions tens diverses funcions, que s’han dissenyat a partir de les necessitats trobades en la investigació de la cel·lulosa bacteriana.

La cel·lulosa bacteriana o ‘symbiotic colony of bacteri and yeast’ o com es coneix SKOBY; és una colònia de bacteris llevats, que es produeix a l’hora de fermentar el te. Per això la fàbrica de cel·lulosa bacteriana intenta millorar i donar-li una vida útil a aquesta simbiosi. La cel·lulosa bacteriana és un material que cerca sumar-se al canvi que ha de fer la societat per ser sostenible. Al sector ja hi ha alternatives que, d’una manera més o menys efectiva, volen ajudar en aquesta situació. Aquesta màquina planteja una manera de produir un plàstic compostable, resistent, i flexible. Amb aquest sistema el que busquem no és només un producte … sinó també ensenyar que un material pot ser una cosa senzilla en les mans de qualsevol.

L’alternativa que proposem és la de crear una producció del material controlada, on s’obtingui un bio-plàstic comportable, resistent, i flexible. Aquest sistema crea una alternativa al de les grans indústries amb recursos il·limitats i amb grans inversions per passar a un sistema propi d’investigació i creació de materials.

En conclusió, Fàbrica de cel·lulosa bacteriana és un projecte on l’important no només és el producte final sinó el propi procés de fabricació i la bellesa de fer-ho.


Paraules clau: Sistema(máquina),  producció, ecologisme, celulosa bacteriana, compostable




Mariona Casares / ESDAP Catalunya / Campus Llotja

Nestor és un moble que serveix per deixar –i tornar a agafar– tot allò que solem dur a sobre durant el nostre dia a dia. Funciona com a element auxiliar i està pensat per a ésser disposat a la zona d’entrada o a una habitació d’un habitatge. L’objectiu d’aquesta peça és que s’hi puguin dipositar les diferents tipologies d’objectes que solem endur-nos quan ens movem. Una característica important de Nestor és la seva facilitat de transport, ja que, disposa de dues rodes posteriors i un tirador. Això simplifica els possibles trasllats.

Les seves funcions són vàries; en primer lloc, té un espai contenidor amb capacitat de 30 L per emmagatzematge, té també una barra en forma de penjador per deixar-hi jaquetes o penjar-hi altres elements, que pot ser utilitzada també com a tirador per al transport. A més, Nestor disposa també d’una petita estanteria en forma de safata i equipada amb un carregador de 3 ports USB per a la càrrega d’aparells electrònics com ara telèfons mòbils, drons, càmeres GoPros, bateries, portàtils, etc.

Nestor és d’acer en tota la seva estructura principal i  els elements del contenidor i l’estanteria auxiliar són de plàstic. L’acabat és revestit en pols de polièster blanc.

L’objectiu d’aquesta peça és encaixar com a moble versàtil en diversos estils de vida de la generació Z, Nestor et dóna la benvinguda a casa i et proporciona una nova manera de guardar els teus objectes més preuats.

Eva Fàbregas / ESDAP Catalunya / Campus Llotja

Träd significa arbre en suec. És una estructura tubular, que es ramifica per subjectar tres panells moduladors de la llum. Aquests simulen tres efectes lumínics que la natura provoca: el reflex, les ombres, i el color. Träd transportarà aquesta ambientació típica de l’exterior, cap a l’interior de les llars, per crear un clima i una atmosfera més agradable i relaxant.Träd pertany a la família de la il·luminació, perquè la llum és la seva principal font d’energia. Així i tot es defineix com a accessori modulador, perquè la seva funció no és la d’il·luminar un espai, sinó ambientar-lo mitjançant la modulació de la llum ja existent.

 

Behnaz Rezaei / ESDAP Barcelona Llotja

Aquest projecte sorgeix d’un posicionament ètic, senzillament fraternal, traduït en producte estètic.
Partim de la petja en la qual tots reconeixem l’essència de la naturalesa animal que ens agermana. No hi ha diferències. Totes tenen la mateixa simplicitat, la mateixa pobresa, la mateixa humanitat.
Encara que el temps, civilització, materials i tecnologia canviïn el nostre món, tots seguirem reconeixent-nos en les petges que deixem sobre la terra.

El nostre objectiu és dissenyar, desinteressadament, un producte nou que es pugui comercialitzar a les botigues de la Fundació Vicente Ferrer. Una organització que ajuda als més desfavorits de l’Índia –especialment al col·lectiu de dones– a sortir de llur situació d’exclusió i pobresa, que ha adquirit una forta implantació en el país i un ampli reconeixement internacional.
Per a col·laborar en la consecució dels seus objectius, hem dissenyat diversos models de sandàlies que transmeten l’esperit de l’Índia i s’adapten als gustos estètics dels europeus, que constitueixen la majoria dels seus clients potencials.
Estan fetes amb materials mínims i accessibles, com els pneumàtics reciclats, teles i atuells preparats en els tallers de la Fundació, i que poden ser muntades a Tarragona o a la Índia.

Entre les principals aportacions destaquem:
– Augment de recursos per als projectes.
– Creació de treball digne per a dones discapacitades.
– Mínim material i accessibilitat de la matèria primera.
– Fàcil producció, sense complexitat tècnica i baix cost.
– Soles resistents i reutilitzables.
– Estèticament satisfactòries.
– Funcionalitat contrastada.
– Satisfacció de clients-visitants de la Fundació, col·laboradors i personal propi, amb un producte molt accessible i familiar.
– Extraordinàriament atractives i pràctiques per als clients de Balears.
– Expansió a nous mercats de l’Índia, Europa i EUA.

Donem suport als valors de la Fundació Vicente Ferrer i n’aportem d’altres afegits:
– Humanitat
– Cooperació
– Senzillesa
– Naturalitat
– Durabilitat
– Creativitat

Laura Perea / ESDAP Barcelona Llotja

Noiser és un sintetitzador que transforma la idea d’interfície tradicional i permet traduir els moviments, la distància i el color en variacions sonores.

Es tracta d’un element portàtil dotat de microcontroladors programats amb el programari lliure Arduino, que consta de tres sensors capaços de percebre tot allò que t’envolta. Partint d’un codi bàsic de programació, Noiser et permet triar el so que més t’agradi de la biblioteca, modificar-lo o fins i tot crear els teu propi so. Amb Noiser pots experimentar una nova manera d’interactuar amb el so.

ÁMBITO wooden office furniture. És una petita editora independent de productes de mobiliari contemporani que dóna resposta a nous paradigmes laborals on treballar i viure comparteixen espai. L’essència del projecte cerca per establir un sistema sostenible amb valors ètics acaba traduint-se en un disseny versàtil i honest, que pot ser produït de forma local a escala global respectant les condicions laborals de cada indret.

Ámbito és una petita editora independent de productes de mobiliari contemporani que dóna resposta a nous paradigmes laborals on treballar i viure comparteixen espai. L’essència del projecte parteix de la reflexió sobre la actual cultura material i la relació fugaç que tenim amb els nostres objectes més quotidians. Aquesta cerca per establir un sistema sostenible amb valors ètics acaba traduint-se en un disseny versàtil i honest, que pot ser produït de forma local a escala global respectant les condicions laborals de cada indret. Ambito es posiciona com una marca implicada en oferir un producte de qualitat, sistemàtic, personalitzable i proper, en el que el usuari i el productor estan directament involucrats durant el procés. Una connexió que porta al disseny cap a nous escenaris laborals. “La taula com a medi premeditat de les accions humanes” Des de la plataforma online podràs triar i personalitzar el teu disseny, amb la combinació d’acabats i mides disponibles, trobaràs quines s’ajusten a les teves necessitats i al teu espai. Un cop registrat et donem el poder per gestionar el teu projecte i seleccionar dins de la nostra xarxa de productors locals qui manufacturarà el teu disseny.

Coixí és un llum de sobretaula que neix de l’exploració de les relacions formals entre la llum i l’objecte que l’agafa.

Aquest llum vol posar en valor un dialeg formal i conceptual entre el llenguatje racional i estandaritzat que relacionem amb industria i tecnologia i el volum del coixí, on hi descansen uns tubs fluorescents.

Conecta amb unes idees gairebé surrealistes a través del canvi de material d’un volum qüotidià, canviant d’aquesta manera el context del coixí.


Paraules clau: Màgia, Descans, Somnis, Pausa.